La tiganci
este un spectacol fastuos, de o teatralitate luxurianta
si artificioasa, tehnic si rece. Pentru Alexander Hausvater
nuvela lui Mircea Eliade este pretext de <desfasurari
ideatice si imagistice> despre tigan ca <singura
punte naturala intre Occident si Orient>. Apropierea
de viata gitana este o posibilitate pentru lumea moderna
si desacralizata de a accede la <ritual>, la <radacini>,
la <constiinta mitologica>. Povestirea profesorului
Gavrilescu devine, in cutia cu miracole care este teatrul,
un drum initiatic deopotriva pentru actori si spectatori.
O intalnire prin care suntem invitati sa exorcizam raul
din noi, odata cu eroul. Ludmila Patlanjoglu
In La tiganci actiunea si personajele devin fragmente
care isi cauta intregul personajul principal
este jucat de cinci actori, nu se imita un om ci se
recompune un sens si o existenta din fragmente de personalitate.
Fragmentul existentei insa trebuie luat ca un dat, chiar
daca o anumita nostalgie a vechilor modele persista:
<ce bine era cand lumea era in alb si negru; nu mai
suntem asa suntem o lume de cioburi>, in care
<cel mai tragic lucru e sa privesti neputincios tragedia>.
Doru Mares, COTIDIANUL
|