Capul de ratoi (1940) este o piesa ciudata, nonconformista.
Actiunile celor patru personaje principale Cirivis,
Macferlan, Balalau, Pentagon sunt (aparent) niste
farse pe seama oricui s-ar fi întâmplat
sa le iasa în cale (de pilda, un trecator care
are în brate pachete cu farfurii este retinut
si interogat asupra formei acestora; un altul este convins
ca numele pe care-l poarta nu se potriveste nicicum
cu fizicul). În fond, cu fiecare întâmplare
ni se reveleaza faptul ca, într-o societate marcata
de ipocrizie, omul se ascunde sub o masca, devenind
tot mai artificial. Se doreste cu disperare înfrângerea
rigiditatilor conventionale.
Numai ca, desi inofensivi, eroii lui Ciprian intra,
inevitabil, în conflict cu autoritatile. Doar
ca acolo, binele este (totusi) prezent, luând
forma unui inspector de politie, care întelege
fronda celor patru, protejându-i. Încet,
încet, Cirivis, Macferlan, Balalau si Pentagon
reusesc, cu glume nevinovate, sa smulga mastile indivizilor,
redându-le, într-un fel, voluptatea de a
trai.
Dupa cum marturiseste în Mascarici si Mâzgalici,
Ciprian porneste, pentru alcatuirea piesei, de la unele
farse facute colegilor de liceu, alaturi de Urmauz.
De altfel, Cirivis este întrucâtva întruchiparea
lui Urmuz, iar Macferlan cea a autorului însusi.
|