Marin MORARU,
Radu BELIGAN, Gheorghe DINICA, Valentin URITESCU, Silvia
NASTASE, Monica DAVIDESCU, Mihai CALIN
Muzica:
N/A
Scenografia:
N/A
Durata
spectacolului:
2h
Sinopsis:
Si din perspectiva secolului XXI, piesa Take, Ianke si Cadîr îsi reconfirma
virtutile secrete de tezaurizator al traditiei de omenie, în primul rând...
Comedia nostalgica este genul propice, rasul fiind antidotul eficace si pentru
fanatism si pentru extremism; o arma imbatabila ce tempereaza umorile si asaneaza
viciile (...) Miracolul teatral se împlineste înca o data sub bagheta
discreta a lui Grigore Gonta. Irina Coroiu, Contemporanul 2 nov. 2001
Cei trei magi ai Nationalului, mergând dupa raza
de sentiment si de suflet a piesei lui Victor Ion Popa, ajung la performante
si virtuozitati artistice rare, sunt, fiecare în parte, si toti la un
loc, semnul unor izbânzi de rasunet. Take cu candoarea, curiozitatea,
îndoielile si mirarile lui Marin Moraru -, Ianke cu spiritul, ironia,
insinuarile si elocventa lui Radu Beligan-, Cadîr- cu calmul, bonomia,
generozitatea si savoarea lui Gheorghe Dinica ofera publicului (pe buna
dreptate entuziast) din Sala mare a Nationalui clipe unice de desfatare, speranta,
încredere si reculegere. Calin Caliman, Contemporanul 2 nov. 2001
La peste 20 de ani dupa versiunea cu Fintesteanu-Giugaru-Anghelescu care mi-a
încântat copilaria, varianta Gonta cu Beligan-Moraru-Dinica
ramane efectiv de pomina. Horia Gârbea, Contemporanul 2 nov. 2001
Ceea ce atrage si cucereste publicul este spectacolul, care înfrateste
sala cu scena dupa cele mai convingatoare percepte teatrale ale autorului
însusi. (...) Bineînteles ca marea putere a spectacolului asupra
publicului este exercitata de cei trei mari actori creatori ai rolurilor principale:
Marin Moraru, Gheorghe Dinica si Radu Beligan, maestri de ncontestat ai rostirii
scenice, realizând, cum spunea V.I.Popa, reîntronarea cuvântului
în drepturile lui de muzica lucida. Margareta Barbuta, Realitatea
Evreiasca, 22 oct-15 nov. 2001
Un spectacol plasat între traditie si modernitate...Un strop de bucurie
adevarata în oceanul de necazuri cotidiene.
Montarea din stagiunea 2001-2002 a comediei Take, Ianke si Cadîr de Victor
Ion Popa (cred cea dantâi premiera pastorita de Dinu Sararu),
care continua sa se joace si astazi cu acelasi mare succes, a fost o revenire
la poveste, la dramaturgia interbelica româneasca, la piesa
cu un mesaj de calda umanitate. Eugen Comarnescu, Cronica Româna,9
oct. 2001 si 13 aug. 2003
Nu ratati acest spectacol mai ales tânara generatie va avea revelatia
unei descoperiri care cu certitudine va va aduce un strop de fericire
si seninatate, într-o viata mult prea agitata si chinuita. Irina Budeanu,
Azi, 9 oct.2001
Un cap de opera artistica... Spectatorul s-a simtit ca un musafir în
curtea si viata eroilor lui Victor Ion Popa... Nu trebuie sa pierdeti acest
spectacol, montat în cel mai cînstit stil traditional si înterpretat
la cea mai mare arta. Gabriela Hurezean, National, 13 oct. 2001
Într-o perioada când vrajmasii clasicului se încaiera cu
cei ai modernului,...scena Nationalului da o lovitura grozava primilor contestatari,
gazduind o premiera de zile mari... Piesa e vedeta incontestabila a actualei
stagiuni, umple pâna la refuz sala I. L. Caragiale... continua
sa se joace cu casa închisa. O montare de exceptie... în care...
celor patru monstrii sacri li se alatura un cuplu de zile mari, Mihai Calin
Monica Davidescu. Sebastian S. Eduard, Jurnalul national,5
nov., 2001
Un spectacol de exceptie... foarte apreciat de public... toti interpretii
dând viata cu brio mesajului generos al piesei despre prietenie si dragoste,
fireasca înfruntare între generatii si despre toleranta interetnica....
Un spectacol cald, care îi prinde pe spectatori chiar daca stiu subiectul
sau au vazut alte puneri în scena ale piesei. Rodica Avram, Realitatea
româneasca, 15 oct. 2001
A fost un succes din toate punctele de vedere, textul lui Victor Ion Popa
dovedindu-se actual pentru înca multe generatii viitoare... reuseste sa
seduca prin umorul cu care spune toate aceste lucruri serioase si transmite
mesajul în asa fel încât oricine îl poate întelege...
Un spectacol de tinuta, o adevarata lectie de teatru, de prietenie,
de candoare. Ionel Popescu, Independent, 20 sept. 2001
Pornita din mintea bine mobilata cu realism a lui Dinu Sararu si din inteligenta
politica a ministrului Razvan Theodorescu, repunerea în scena a piesei
lui Victor Ion Popa cade perfect pe momentul istoric...piesa, un
simbol cald al tolerantei interetnice, izolat în cultura româneasca,
dar care probabil ca nu are un echivalent mondial...O piesa de regizor...o noua
dimensiune, care s-ar putea sa fie cea originara...în care echilibrul
celor trei personaje principale este perfect. Renuntând la pitorescul
vechilor abordari scenice, Gonta îi face pe român, evreu si turc
egali. Scenografia este cumva surprinzatoare pentru vremurile pe care le traim,
functionala si de mare efect si în care ochiul obisnuit cu saracia teatrului
românesc ar trebui sa vada vocatia manageriala a lui Dinu Sararu. Alex
Mihai Stoenescu
Piesa echilibrata, adânc omeneasca, tonica, remarcabil interpretata este
acel spectacol de care avea nevoie Teatrul National, într-o modernitate
fireasca si cu nimic agresiv. Actorii m-au încântat, iar afluenta
publicului dovedeste ca acesta este tipul de teatru de care cei mai multi au
nevoie. Razvan Theodorescu, Ministrul Culturii si Cultelor
Trebuie sa va spun ca am fost impresionat de actuala punere în scena
a minunatei piese a lui V.I.Popa, Take, Ianke si Cadîr. Jucata
magistral, piesa aduce, pentru toti spectatorii, nu numai bucuria unui mare
spectacol si a unei deosebite puneri în scena, ci, printr-o serie de nuante,
si apropierea de sufletul oamenilor adevarati. Este de o si mai mare actualitate
în aceste momente în care problemele umane trebuie sa domine viata.
Felicit din toata inima conducerea teatrului pentru alegerea acestei piese.
Nicolae Cajal, Presedintele Federatiei Comunitatilor Evreiesti din România
Mi-a facut o deosebita placere sa vad aceasta piesa plina de umor din trei
motive: primul este o teza deosebit de interesanta privind toleranta, în
al doilea rând -o realizare de prim ordin atât din punct de vedere
regizoral cât si actoricesc, iar în al treilea rând, aceasta
piesa a fost prima productie a teatrului de televiziune din România. Acad.
Constantin Balaceanu Stolnici
Spectacolul de la National mi-a aratat ce grozava piesa a scris
Victor Ion Popa, mi l-a redescoperit, potentându-l. Dumitru Radu Popescu
Încântata sa asist la premiera spectacolului cu Take, Ianke
si Cadîr, sunt fericita sa constat ca piese din marele repertoriu
national, pe care as dori atât de mult sa le vad de la reîntoarcerea
mea în tara sunt, în sfârsit, redate publicului, care raspunde
cu atâta entuziasm. Mariana Nicolesco
De exceptie! Mobilizate valori artistice care erau date uitarii. Un succes
meritat. Acad.Constantin Ionete
Am vazut un spectacol de teatru-teatru, cu actori extraordinari, Take,
Ianke si Cadîr cred ca dupa 50 de ani! O mare destindere
pentru mine, ca aveti curajul si aveti modernitatea de a face teatru bun cu
actori mari, scris de oameni care au scris pentru actori si pentru public. Ioan
Holender, Directorul general al Operei din Viena
În plina ofensiva împotriva culturii nationale si a valorilor ei
reprezentative, dusa cu tenacitate de mai bine de un deceniu, noua directie
a Teatrului National I.L.Caragiale a avut curajul si demnitatea
sa deschida stagiunea 2001-2002 cu una dintre piesele emblematice ale repertoriului
românesc:Take, Ianke si Cadîr de V. I. Popa. Actul de
demnitate si curaj al directorului institutiei, prozatorul Dinu Sararu si al
tuturor celor ce au împlinit acest memorabil spectacol, capata adevarata
lui semnificatie daca ne gândim ca dramaturgia nationala a devenit în
acest rastimp o adevarata raritate. Valeriu Râpeanu
Take, Ianke si Cadîr e mai mult decât o capodopera.
E iluzia ca nu suntem atât de rai pe cât parem. Stiu, iluziile nu
dureaza, dar când te afli în mijlocul Marii Rapacitati, un vis despre
învechitele, despre expiratele, despre ridicolele bune sentimente ar putea
fi o speranta ca memoria binelui n-a fost cu desavârsire extirpata. Ecaterina
Oproiu
Take, Ianke si Cadîr este expresia indubitabila a vointei
publicului, singura autoritate în domeniul artei spectacolului. În
afara opiniei spectatorului totul este ridicul si perisabil. Punerea în
scena a piesei Take, Ianke si Cadîr este confirmarea celui
mai mare director de teatru românesc din ultimul sfert de secol, a acestui
director care simte ca nimeni altul dorinta publicului, care are un cult pentru
spectator si pentru marii sai înaintasi din Teatrul National. Florin
Rotaru
În sfârsit un spectacol demn de Teatrul National. În sfârsit
un spectacol cu niste mari actori, în sfârsit un decor superb, o
regie normala. Sper sa urmeze si altele la fel. Cred ca domnul director Sararu
a pasit cu dreptul!. Marcela Rusu
Cu toate ca este o piesa veche de 70 de ani, v-as recomanda sa mergeti la Teatrul
National sa vedeti Take, Ianke si Cadîr, celebra piesa a lui
Victor Ioan Popa. Mi se pare ca piesa a iesit din preocuparile publicului asa
cum povestile au iesit din firesc. Lucrurile au devenit practice, lumea nu mai
este interesata de revenirea la clasic, dar piesa merita vazuta pentru acesti
mari maestri ai scenei românesti, genii pot sa le zic. Stela Popescu
Un text devenit clasic. Victor Ion Popa a fost, fara îndoiala, un autor
genial prin acest text scris în anii 30. Problematica pe care o abordeaza
este de mare actualitate.
A devansat Consiliul Europei în abordarea democratica a relatiilor interetnice.
Iar realizarea spectacolului este cu siguranta un merit al colectivului, al actorilor.
Si ceea ce ma încânta este nu numai prestatia celor trei care sunt
actori consacrati, monstri sacri, maestrul Beligan, Dinica, Moraru, dar toata
echipa; cei doi tineri fac o impresie foarte buna. Deci, teatrul românesc
genereaza noi stele ale scenei. Felicit Teatrul National ca si-a gasit echilibrul,
ca reuseste sa antreneze întregul potential al teatrului si ca vine cu texte
de foarte mare valoare. A reusit un front larg deschis de spectacole, cu antrenarea
întregului colectiv. Este o regenerare a teatrului românesc si ma
bucura acest lucru. Mai mult, este un element de normalitate în societate.
Ion Iliescu, Presedintele României, 6 octombrie 2001, dupa premiera
Tarife
la casa de bilete a teatrului:
NATIONAL
Sala I.L.Caragiale Sector A,B,C Rand 02-12: 168.000
lei
Sector B,C Rand 13-19: 136.500 lei
Loji, capete de rand: 94.500
lei
Balcoane, strapontine: 52.500
lei
Sala Liviu Rebreanu Sector A Rand 01-08: 136.500 lei
Sector B, C Rand 01-07: 94.500 lei
Sector B, C Rand 08: 52.500
lei
Sala Camil Petrescu
Pret intreg: 136.500 lei
Pret redus: 52.500 lei
Sala Marin Sorescu Pret intreg: 94.500 lei
Pret redus: 52.500 lei
Spectacole pentru copii - 21.000 LEI