Grigore GONTA,
Mihai CALIN, Claudiu BLEONT, Eugen CRISTEA, George IVASCU,
Serban IONESCU, Vlad IVANOV, Marius RIZEA, Gavril PATRU,
Andrei DUBAN, Tania POPA
Muzica:
N/A
Scenografia:
N/A
Durata
spectacolului:
2h 30'
Sinopsis:
Imediat dupa premiera la care sala mare a Teatrului National a fost luata cu asalt
de sute de iubitori de teatru (- incitanti de gândul ca vin sa certifice
un proiect ambitios: pariul directorului general Dinu Sararu cu tânara generatie,
provocati de succesul precedentelor montari din opera lui Nenea Iancu, încurajati
si de reclama puternica), primele ecouri si-au facut aparitia.
Pâna acum, Scrisoarea pierdutaa fost citita superficial,
de dragul captarii veseliei publicului. În aceasta capcana n-a vrut sa
cada Grigore Gonta.(...) Este poate cea mai inteligenta înscenare a piesei
lui Caragiale.(...) pur si simplu ni se prezinta pe scena o satira politica,
o poveste de dragoste si un ideal, toate în aceeasi montare. Acesta este
adevaratul Caragiale, pentru care râsul usuratic este aproape indecent.
(...) În primul rând renunta la un Tipatescu tare ca fierul,
la un Trahanache zaharisit si la o Zoe barbata. Personajele sunt
mai fragile, chiar daca ele reprezinta conducerea unui judet, în
consecinta mai adevarate. Gonta vede bine faptul ca totul în aceasta piesa
se învârte în jurul iubirii. De aceea, pentru prima oara într-o
montare a Scrisorii pierdute, politica moare când vine vorba
despre iubire.(...) Femeia învârte totul într-o lume a barbatilor.
Dar în viziunea lui Gonta, nu femeia barbata, ci femeia fragila
si puternica în acelasi timp. Acest oximoron teatral este bine întruchipat
de Tania Popa. Interesanta este si viziuneanoului Catavencu, în
care Claudiu Bleont este perfect atât atunci când e puternic pe
situatie cât si când pozitia lui se clatina. În fine, prin
Dan Puric, catindatul venit de la Centru, avem ocazia sa vedem un
Dandanache deloc senil, dimpotriva un personaj pervers, plin de vigoare si de
tupeu politic. Gaselnita regizorala este una fireasca pentru cineva care a înteles
bine textul caragialian: personajele nu sunt tâmpite si zaharisite, nu
sunt analfabete si comice, dimpotriva, sunt un fel de baroni
locali, sunt inteligente, instruite, si stiu sa-si urmeze foarte bine interesul.
(George Cusnarencu, Magazin, 8 mai 2003)
Cert este faptul ca, pentru toate categoriile de public, spectacolul a constituit
o mare surpriza. (...) ajuns la început de secol 21, accept ca fiind normala
o recitire a textului caragialian în spiritul acestei vremi. Important
mi se pare faptul ca lectura regizorului Grigore Gonta nu l-a tradat pe Nenea
Iancu, dimpotriva, a folosit din plin sugestiile textului pentru a crea un spectacol
model, dezbarat de caracterul de mahala provinciala aducând în scena
o protipendada de provincie si subliniind astfel universalitatea marelui dramaturg
român. (...) Aici se vadeste talentul exploziv al Taniei Popa, care întruchipeaza
cu har o Zoe autoritara si tandra totodata.(...) Talentul masiv al acestui actor
(Vlad Ivanov-n.n.) de numai 33 de ani îi da lui Trahanache nu doar credibilitate,
ci si un farmec aparte chiar (sau mai ales) în scenele când îsi
iese din tâtâni . Un alt actor de talent care în ultima
vreme a devenit o revelatie, Claudiu Bleont, da o deosebita savoare lui Catavencu,
subliniindu-i perfidia,ticalosia politica, dar si inteligenta care nu-l salveaza
însa, de asta data, determinându-l sa accepte ideea sugerata de
Zoe ca asta nu-i cea din urma camera. Sigur de sine în scena
discursului, când se stie aparat de santajul cu scrisoarea, devenind umil
în întrevederea din ultimul act cu Zoe, redevenind politicianul
panglicar ce conduce banchetul popular, Claudiu Bleont se numara printre cei
mai buni interpreti din distributie. (...) Farfuridi gaseste în Eugen
Cristea un interpret inspirat. Discursul sau grandilocvent si fara noima din
actul trei devine de o logica a absurdului impecabila, iar opinia
sa ca Europa e cu ochii atintiti asupra noastra e astfel rostita
încât, fara stridentele actualizarii, stârneste reactia scontata
în public. Subordonatul sau coleg de partid, care vrea sa-l vada deputat
pentru a-i ocupa locul de lider provincial, e jucat cu savoare de George Ivascu,
care nu-si dezminte nici aici talentul si inteligenta. Fara aparenta de ramolit,
Dandanache este interpretat de Dan Puric, exact cum l-a caracterizat Caragiale
: mai prost ca Farfuridi si mai canalie decât Catavencu. Prin el, aranjamentele
politice de la centru definesc un politicianism universal valabil.
Stiind sa-si gradeze efectele cu talentul si mintea-i ascutita, Dan Puric evita
sarja grosiera, ceea ce nu-l împiedica sa fie de un comic plin de savoare.
Constient de importanta misiei sale de brat al puterii, Serban Ionescu
creeaza un Pristanda cu anume prestanta (...) Actor daruit si cu experienta,
el stie care-i este locul în angrenajul social si politic si procedeaza
cu prudenta si istetime. Personaj-cheie în conceptia lui Caragiale, Cetateanul
turmentat, reprezentând electoratul naiv si indecis, usor de manipulat,
este o sansa pentru tânarul Marius Rizea, de a-si releva calitatile actoricesti.
Mai mult aerian decât betiv de mahala (e beat cu adevarat doar dupa prelungitul
chef la care-l obliga Catavencu pentru a-i sustrage scrisoarea), el pluteste
în zone inefabile.(...) Andrei Duban (Ionescu) si Gavril Patru (Popescu)
realizeaza cu rigoare, dar si cu imaginatie, tipuri ce se retin.(...) Spectacolul
se bucura, nu de putine ori, de aplauze la scena deschisa, subliniind atât
textul savuros al lui Caragiale, cât si talmacirea lui de catre interpreti.
Dupa parerea mea, atât Dinu Sararu, cât si Grigore Gonta au câstigat
pariul pus pe generatia noua de actori ai Nationalului. (Eugen Comarnescu
CRONICA ROMÂNA, 21.04.2003)
Teatrul National din Capitala tarii revine astfel la rosturile sale: acela
de a fi casa marii dramaturgii românesti, a pieselor care i-au marcat
glorios existenta, a celor care dintr-o perspectiva istorica si estetica s-au
înscris ca valori perene. (...) O noua generatie sub bagheta directorului
de scena Grigore Gonta a fost chemata sa-si spuna cuvântul. Si ne referim
la toate cele trei piese. O generatie tânara si foarte tânara. Care
pâna acum nu se confruntase cu opera lui Caragiale. Pariu riscant din
multe puncte de vedere. (...) Spuneam ca atunci când a încredintat
generatiei tinere trilogia comica a lui Caragiale, conducerea Teatrului National
si-a asumat o raspundere si un risc. Pentru ca nu era vorba doar de vârsta
ca atare ci de o noua lectura a operei dramaturgului nu odata supusa unor operatiuni
care atacau însasi esenta operei(...) Realizatorii Scrisorii pierdute
nu au ales calea reconstituirii ci a sugerarii unei permanente, indiferenta
la notiunea de timp si de spatiu.Un spectacol în care accentul nu cade
pe detaliu, ci pe esenta. Un spectacol care solicita atentia nu spre exterior
ci spre interior. Un spectacol care pune accentul pe replica. Adica pe ceea
ce este definitoriu în opera dramatica a lui Caragiale.(...) Am fost prezent
în sala la cel de-al doilea spectacol când oficialii si oamenii
de teatru erau într-o evidenta minoritate, asa încât nu puteau
da tonul. Sala era a oamenilor tineri si ceea ce am observat a fost reactia
lor asupra esentialului, adica a ceea ce constituie substanta eterna a piesei.
Actori tineri dar nu necunoscuti, actori ai Teatrului National care trebuiau
sa treaca marele examen al vietii lor: Caragiale. Si l-au trecut. Tania Popa,
desi nu avea statura predecesoarelor sale, a creat imaginea femeii nu a femeiustii
care, comitând o greseala ce putea sa fie fatala nu numai ei, nu
numai triunghiului conjugal, ci partidului devine stapâna situatiei.
Mihai Calin în Stefan Tipatescu cel mai grav afectat, prima victima a
zapacelii amoroase a metresei, a avut dreptate sa accentueze nervozitatea, iuteala
celui ce-si poate pierde chiar si capul când esafodajul social si erotic
se prabuseste dintr-o prostie. La polul opus, Vlad Ivanov a fost un Zaharia
Trahanache, parintele unui judet care nu stie (?), nu vede (?) nu vrea sa vada
(?), nu vrea sa stie (?) ce se petrece în casa lui, chiar când se
afla în fata docomentului. Ca sa nu spun ca Dan Puric a fost
acel Agamemnon Dandanache care ne-a legat de traditie fara sa copieze, ca de
altfel nici unul dintre colegii sai pe ilustrii sai înaintasi. Dar sinteza
de siretenie, ramolisment, cinism, a rezultat cu brio din acest joc nuantat.
Claudiu Bleont în Catavencu a distilat deopotriva aplombul, umilinta,
certitudinea, demagogia, fara sa abuzeze de mijloacele stridente. Nu ne propunem
o analiza detaliata a fiecarui personaj, dar Marius Rizea în Cetateanul
Turmentat asa cum s-a spus singurul personaj onest al piesei nu
a cautat sa câstige sufragiile salii îngrosând efectele exterioare
care stârnesc din oficiu aplauzele, ci a mers pe caile nuantelor, iar
Serban Ionescu a fost un Ghita Pristanda ideal prin slugarnicia si poltroneria
lui. (...) spectacol care se înscrie ca unul din momentele noii lecturi
a lui Caragiale, ale abordarii marelui repertoriu de catre generatia tânara.
Generatie care contribuie la restituirea nemuritorului autor dramatic român.
Neîntrecut pâna astazi. (Valeriu Râpeanu CURIERUL
NATIONAL, 3-4 mai 2003)
...viziunea lui Grigore Gonta despre O scrisoare pierduta, care
nu numai ca pune în valoare textul lui Caragiale, dar îl si cinematografiaza,
îl transforma într-un album de familie (nu fac oare parte din marea
noastra familie, familia tarisoarei, personaje ca Dandanache, Catavencu, Farfuridi,
Trahanache, pe care le cunoaste foarte bine, de la 48, ba
si mai dinainte, ba si mai dapoi. Cetateanul turmentat!?) sau într-o
carte cu povesti, imaginata cu har de decorurile Floricai Malureanu, povesti
de basm, în care Tipatescu este un fel de Fat Frumos, iar Zoe, o Ileana
Cosânzeana sau o papusa de vis (costumele:Janine),oricum, apropiata de
Domina bona, cum i-a spus G. Calinescu.
O satira politica s-a transformat într-o poveste lirica, într-o
poveste melo chiar, având drept suport muzical Paloma, faimoasa arie a
mai deloc cunoscutului compozitor Sebastian De Iradier, care a fost compusa
- ce coincidenta! - exact în anul când nenea Iancu îsi plasase
actiunea piesei (1984). Montarea de la TNB e înca o dovada ca melodrama
este compatibila cu marea valoare. Spectacolul e de o transparenta totala, în
sensul ca lumineaza perfect tot angrenajul capodoperei si, cu un scris perfect
caligrafic, deseneaza clar partiturile personajelor. Nici un aliaj, nici o replica
sarja, nici o nota falsa, întregul e dezbracat de haina groasa a exagerarilor
si fiecare scena, cuvânt si gest sunt aerisite, readuse la starea pura
a inspiratiei originare.Prin acest spectacol începe o era noua în
interpretarea lui Caragiale, care traia pâna acum numai din îngrosarea
pâna la obscen a textului. Dintr-un Caragiale de mahala, Gonta a facut
un Caragiale de salon, caracteristic însa noilor potentati ai zilei. Avem
pentru prima oara imaginea noii nomenclaturi politice, instalata în vile
luxoase, cu valeti si câini de rasa, de aceeasi nuanta a pielii ca si
mobila din casa, cu gesturi si replici care fac usor recognoscibile noile canalii
de pe ulite si de la tribune. E lesne de recunoscut în Farfuridi, excelent
caricat de Eugen Cristea, un anume tribun al zilei, iar în contorsionatul
Catavencu, genial jucat de Claudiu Bleont, panglicarii macrantropici care s-au
succedat dupa 89. Oglinda pe care le-o pune în fata puternicilor
zilei acest spectacol, în care textul lui Caragiale e limpede ca lacrima,
se înroseste la fiece replica, la fiece aparitie. Actualitatea textului
te face sa rosesti în locul celor vizati, ba chiar sa crezi ca realitatea
a stat în loc, ca nimeni nu s-a mai întâmplat nou pe-aici!
Totul pare tras la indigo. Brânzovenescu lui George Ivascu nu si-a modificat
de peste un veac dedublarile si apucaturile imitative.(...) Însa Caragiale
e mai actual si mai necunoscut ca oricând. Opera lui apartine mai degraba
viitorului.
Si ce poate fi mai semnificativ în acest sens decât faptul ca Grigore
Gonta a apelat la trupa tânara a Nationalului bucurestean, ca a putut
sa decodifice mai lesne, cu ajutorul ei, melodrama ascunsa în haina satirica,
parodiind-o în mod genial. Caci viziunea regizorului, ca si echipa sa
de colaboratori, în primul rând actorii, sunt demne de acest calificativ.
De ce sunt geniale spectacolele de la Globe Theatre din Londra? Pentru ca Shakespeare
nu este tradat. Iar daca Shakespeare e genial si cei care îl joaca sunt
geniali. Caragiale este Shakespeare al nostru. Si textele lui sunt geniale.
Daca vom sti sa le slujim, vom fi si noi geniali. Spectacolul lui Gonta s-a
ridicat la geniul lui Caragiale. Un text genial, spunea Camil Petrescu, trebuie
sa fie slujit de interpreti congeniali. Toata trupa a fost la înaltimea
acestei definitii. (Grid Modorcea, CRONICA ROMÂNA, 3 mai 2003)
Sexualitate, senzualitate si politica. Pornind de la ideea ca în spatele
fiecarui dezastru trebuie cautata FEMEIA, Grigore Gonta a transferat clasicele
accente ale Scrisorii pierdute pe love-story-ul ilicit dintre Fanica Tipatescu
si coana Joitica, dama buna. Ideea nu este deloc rea. Ba chiar as
spune ca, într-un anume fel, este chiar neasteptata, mai ales într-o
lume în care politicul domina existenta tuturor. (...) Decorurile Floricai
Malureanu, o eleganta îmbinare între alb si negru, sunt într-adevar
de exceptie. (...) Costumele, semnate Janine, sunt perfect armonizate cu decorurile.
(...) Cel dintâi gogoman, Catavencu, este interpretat cu aplomb si verva
de Claudiu Bleont, care induce pe alocuri personajului personalitatea sarpelui:
târâtor, serpuitor, dar veninos daca i se ofera ocazia. Cel mai
reusit cuplu al spectacolului este Farfuridi-Brânzovenescu. Eugen Cristea
si George Ivascu fac un tandem adorabil. Amândoi pedaleaza în acelasi
sens si se completeaza reciproc. Sunt comici, sunt grotesti, sunt simpatici
în postura de politicieni-balon. (Gabriela Simon, COTIDIANUL
20.04.2003)
O montare în regia lui Grigore Gonta si în scenografia (de mare
originalitate si frumusete, bogata în efecte vizuale)a Floricai Malureanu.
O montare care mizeaza pe un univers Caragiale lipsit de pitorescul local (fie
si al unei capitale de judet)ca si de orice parfum balcanic.(...)
O scrisoare pierduta devine un vodevil când gratios si de
un lirism siropos, când o piesa de un grotesc marcat, care s-ar putea
petrece oriunde în lume.(...) Dupa mine, cel mai bine ies din aceasta
încercare, grea, fara îndoiala: Dan Puric (Dandanache), Marius Rizea
(Un cetatean turmentat), talentul cel mai cert din noua garnitura artistica
a primei scene, George Ivascu si Eugen Cristea (Brânzovenescu si Farfuridi);
si, în parte, Caludiu Bleont. Nici lui Mihai Calin nu am avea prea multe
sa-i reprosam. (Natalia Stancu CURIERUL NATIONAL 19.04.2003)
În mod sigur, spectacolul va avea o cariera lunga pe afisul Teatrului
National, mai ales prin reusita unor creatii actoricesti. Claudiu Bleont face
un Catavencu demn de retinut, o întruchipare umana a diavolescului pe
care îl implica orice politica sau adaptare politica. Inocentului Cetatean
turmentat, Marius Rizea îi aduce o luciditate aparte, din care însa
nu pierde comicul. Actorul fenteaza bine cu aparenta cald-rece, stiu-nu stiu.
Punctul culminant al spectacolului este prezenta lui Dan Puric (Dandanache,
singurul personaj cenusiu, impostor, rau si hotarât sa fie în continuare
la fel. I-ar placea chiar si Zoe, ca de...e dama buna!. Puric nuanteaza
si dezvolta replica.(...) Zoe, prin tinuta si temperament, are o prezenta romantica,
mofturoasa si aparent naiva.(...) râsul apare neconditionat. Dovada este
sala care a reactionat la clasicele momente. (Cristiana Gavrila, CURENTUL-19.04.2003)
Tarife
la casa de bilete a teatrului:
NATIONAL
Sala I.L.Caragiale Sector A,B,C Rand 02-12: 168.000
lei
Sector B,C Rand 13-19: 136.500 lei
Loji, capete de rand: 94.500
lei
Balcoane, strapontine: 52.500
lei
Sala Liviu Rebreanu Sector A Rand 01-08: 136.500 lei
Sector B, C Rand 01-07: 94.500 lei
Sector B, C Rand 08: 52.500
lei
Sala Camil Petrescu
Pret intreg: 136.500 lei
Pret redus: 52.500 lei
Sala Marin Sorescu Pret intreg: 94.500 lei
Pret redus: 52.500 lei
Spectacole pentru copii - 21.000 LEI