Minunea
s-a petrecut recent la Teatrul National... si i se datoreaza
tânarului regizor Felix Alexa. Ceea ce mi se pare
esential, demn chiar de mentionat într-o istorie
a teatrului românesc, este felul în care acest
creator reuseste sa inoveze profund nu atât în
forma spectacologica, cât în fondul perceptiei
noastre asupra lui Caragiale. Se întâmpla
ca pasul înainte facut de montarea sa cu O
noapte furtunoasasa fie unul realmente important,
fiindca are ca urmare o asezare a dramaturgului în
panoplia teatrului universal. Regizorul reuseste performanta
de a-l aduce pe Caragiale în zona aerata a teatrului
rafinat, în care, din cauza limitarii de viziune
a majoritatii celor care i-au pus în scena piesele,
acesta s-a aflat prea rar.
O noapte furtunoasaeste
o montare traversata de energii interioare, care se nasc,
se contopesc, sustin cu fire nevazute spectacolul, hranit
permanent de solutii regizorale nascute dintr-o imaginatie
exuberanta, însiruindu-se coerent, într-o
cadenta plina de o eleganta dezinvoltura.
Cel mai frumos cadou pe care îl putea primi posteritatea
lui Caragiale în anul ce-i poarta numele este, nu
mai putin, o montare cu valoare de reper, care face dificila
reusita viitoarelor exercitii regizorale pe
teme din Caragiale. CRISTINA MODREANU, Adevarul literar
si artistic, 5 octombrie 2002
Nu intram bine la spectacolul
cu O noapte furtunoasa de la National, ca
reflectoarele, privirea si degetul lui Jupân Dumitrache
se îndreapta catre public. Facându-l pe
Titirca Inima Rea sa arate oarecum acuzator catre noi,
cei din sala (Iaca niste papugii, niste
amarâti de amploaiati, niste scârta
scârta pe hârtie), asa cum ne rasfrângem
în oglinda sui-generis din fundalul scenei
regizorul Felix Alexa argumenteaza indirect actualitatea
operei caragialiene. Pledoaria sa aparent simpla si
cuceritoare sta în argumentarea permanentei operei:
în reliefarea caracterului etern al sentimentelor,
aspiratiilor, orgoliilor si iluziilor omenesti, între
pasionalitate erotica si interes sau miza politica.
(...) Punând accent pe pasiunile amoroase ale
personajelor, pe qui-pro-quo-ul iscat de Dinca vinagiul
care bate pe poarta nr.6 întors, ce-l face pe
Rica Venturiano sa greseasca adresa, pe gelozia exacerbata
a lui Jupân Dumitrache, pe siguranta jurnalistului
si amploaiatului de judecatorie ca amorul lui e împartasit
de Zita, regizorul îl situeaza pe Caragiale în
universalitate. NATALIA STANCU, Curierul national,
28 noiembrie 2003
Dincolo de simplitatea aparenta care ne spune, înca
o data, ca teatrul se face cu idei, nu cu obiecte, decorul
are secretul lui: un culoar care dubleaza fundalul,
abia luminat din când în când, care
dezvaluie incrustatii de vegetatie.
(...) Stilizând la maximum acareturile lui Jupân
Dumitrache, renuntând la ideea ca este o lume
aflata în reconstructie (cum reiese foarte bine
din text), Felix Alexa ne arata o noua Noapte
furtunoasa cultivata si moderna. MIRCEA GHITULESCU,
Dimineata
Inteligent, lucid si cultivat, atribute ce potenteaza
indiscutabilul sau talent, stiinta de a gândi
riguros un spectacol si de a alcatui distributii adecvate.
Felix Alexa a abordat O noapte furtunoasa
împotriva traditiei, fara prejudecatile impuse
de aceasta, dar netradând nici esenta operei,
nici spiritul lui Caragiale. El a abordat acest pamflet
profund, universal prin semnificatie, despre o existenta
abulica, torturata de erotism si politica, pornind
de la niste judecati clare exprimate într-un succint
caiet de regie: Noapte a senzatiilor
dilatate, a viziunilor erotice si eroice, a politicii
traite senzual, a silentiului lugubru si
a inspiratiunilor. Noapte traita intens,
cu patima, nehranita însa din românismul
excesiv în care autorul a fost deseori îngropat.
(...) Punând accent pe pasiunile amoroase ale
personajelor, pe qui-pro-quo-ul iscat de Dinca vinagiul
care bate pe poarta nr.6 întors, ce-l face pe
Rica Venturiano sa greseasca adresa, pe gelozia excerbata
a lui Jupân Dumitrache, pe siguranta jurnalistului
si amploaiatului de judecatorie ca amorul lui e împartasit
de Zita, regizorul îl situeaza pe Caragiale în
universalitate. EUGEN COMARNESCU, Cronica Româna,
19 noiembrie 2002
Temerar Felix Alexa elibereaza piesa de balastul
românismului propulsând-o într-o
zona spatio- temporala mai larga si mai profunda, în
valoarea ei europeana si universala.
(...) O lume nebuna, cuprinsa de un delir al simturilor
si trairilor devoratoare se hârjoneste, se fugareste,
se maltrateaza burlesc si crud, în acordul valsurilor
lui Richard Strauss. În acest carusel sunt prinsi
si spectatorii, ca martori, dar si eroi ai unui vis-cosmar,
când chipurile lor sunt reflectate în oglinziile-
decor, ce întind o punte imaginara între
actori, public si timpul lui Nenea Iancu. (...) Felix
Alexa aduce la rampa o echipa tânara, care, sub
bagheta sa, devine performanta în roluri marcate
de monstri sacri ai teatrului românesc. În
acest dialog- pariu, ei duc mai departe traditia, îmbogatind-o
cu sensibilitatea vremii noastre, construind noi modele,
portretizeaza remarcabil, oferind o suita de recitaluri,
într-un spectacol-recital. LUDMILA PATLANJOGLU,
Curentul
Pe cât de mare este rafinamentul montarii, pe
atât de profund este umorul viziunii. Decorul,
care se rezuma la un leagan atârnat în mijlocul
scenei, light-designul si valsurile vienze scot actiunea
din mahalaua cu parfum îndoielnic, transferând-o
într-un spatiu eterat si atemporal, în care
personajele lui Caragiale îsi gasesc, în
sfârsit, cravasa ce da spre universalitate. Tiradele
personajelor sunt altoite cu gaguri ingenioase si, ceea
ce este foarte important, lipsite de vulgaritatea aceea
care, mai nou, se confunda cu succesul de casa. (...)
Titirca Inima Rea este, în varianta Mircea Rusu,
un familist latino, patimas pâna la turbare, cu
subtilitati infinitezimale si umor mirobolant. Veta
Irinei Movila este o dama bine, usor abulica, verisoara
buna cu Colombinele din commedia dellarte, care
jongleaza cu vorbele si ghemele de lâna. În
Chiriac, Mihai Calin furnizeaza o revelatie a capacitatilor
sale etalate în totalitate, pâna acum, doar
în filmul Pepe si Fifi. Jocul lui
îmbina zeflemeaua cu pelteaua amoroasa, gelozia
cu accesele romantice. Aparitia lui Rica Venturiano
(Dan Puric) îsi poate gasi ehivalentul într-o
eruptie vulcanica. Umorul cu totul si cu totul special
al lui Dan Puric este validat înca o data de aplauzele
furibunde, la scena deschisa. O încarcatura considerabila
de rafinament marcheaza si jocul actorilor Orodel Olaru
(Nae Ipingescu), Rodica Ionescu (Spiridon), Ileana Olteanu
(Zita). Exista suficinte motive sa credem ca O
noapte furtunoasa în varianta lui Felix
Alexa este cea mai buna montare din ultimii ani a unei
piese de Caragiale. În orice caz, este un spectacol
de vazut obligatoriu! GABRIELA HUREZEAN, National,
29 mai 2003
Întreaga suflare teatrala româneasca este
pe baricade! Cea de-a 12-a editie a Festivalului National
de Teatru I.L.Caragiale a debutat excelent cu spectacolul
O noapte furtunoasa în regia lui Felix Alexa,
cu o distributie foarte bine aleasa: Mircea Rusu, Irina
Movila, Dan Puric, Mihai Calin etc., care sâmbata
seara a fost la înaltime. Atmosfera festiva prilejuita
de acest debut în forta al Festivalului a avut
în centru personalitati politice, care au savurat
un spectacol de calitate. Pe al treilea rând al
Salii s-au asezat Radu Beligan, Presedintele României,
Ion Iliescu, Dana Nastase într-o tinuta eleganta,
în alb si negru, Adrian Nastase, Razvan Theodorescu,
Dinu Sararu. De asemenea, au fost prezenti numerosi
actori, regizori si critici (...) aplaudând minute
în sir la finalul spectacolului, a carui reusita
se datoreaza printre altele lecturii vii a textului
lui Caragiale si scenografiei subtile si inspirate create
de Diana Ruxandra Ion. Independent, 2 decembrie
2003
|