Actuala montare
prilejuieste debutul unui tânar dramaturg, Ana Maria
Bamberger, care îsi adauga carierei de medic - Conferentiar
la Catedra de anatomo-patologie a Universitatii din Hamburg
talentul de scriitor de teatru.
¨
Textul piesei NOIEMBRIE s-a nascut cu Olga Tudorache
în gând o vedeam jucând-o pe
Marga în timp ce-l scriam si faptul ca
imaginea aceasta a putut deveni realitate este o bucurie
atât de mare, încât e imposibil sa
nu crezi într-un destin care e mai presus de noi
si care uneori ne daruieste asemenea momente.
ANA MARIA BAMBERGER, în Caietul-program al spectacolului
O poveste sensibila, cu intriga de roman politist,
urmarita de public cu sufletul la gura. Spectacolul se
desfasoara în jurul personajului admirabil construit
de Olga Tudorache. Marga, o mare actrita aflata la final
de cariera si de viata, într-un moment al bilantului,
are o ultima întâlnire cu Maria, fiica sa,
si cu Stefan, marea sa dragoste. Un dialog tulburator
despre adevar si iubire, cu un final neasteptat.
Meridianul românesc, publicatie a comunitatii
româno-americane din California, cu ocazia premierei
absolute de la Toronto, în cadrul turneului desfasurat
în în primavara anului 2003 în Canada
si California
Personajul reprezinta
o femeie maiestuoasa care deschide, cu mâinile
goale, gura unui leu. Vesmântul ei albastru este
simbolul receptarii planului spiritual. Pentru o ora
si jumatate, gratie Olgai Tudorache, am avut cu totii
acces la energia subtila a fortei iubirii, uitata programatic
pentru supravietuirea zilnica. Doamna Olga ne-a reamintit
ce important e sa îti evaluezi prioritatile si
de cât curaj ai nevoie ca sa poti fi vulnerabil.
La cei 75 de ani, tocmai împliniti, Doamna Olga
mai are înca multe cuvinte de înnobilat-.
Umorul, eleganta si verticalitatea ei sunt necesare
în spatiul cultural românesc.
Aplauzele dezlantuite
se asaza la picioarele ei ca animalele îmblânzite
de un dresor puternic. (...) Nu e nici o urma de aroganta
în felul ei neasemuit de a împarti succesul
cu toti participantii la spectacol, desi spectacolul
e doar al ei. Îl naste si îl creste din
sângele ei. Din fibra ei launtrica. Îi apartine
în totalitate. Desavârseste pe scena ceea
ce noi, ceilalti, caram opitntit cu vagi urme de bucurie
în fiecare zi. Despre viata era vorba, fireste.
Darul ei are un efect miraculos: remodeleaza emotia,
redefineste orizontul de asteptare al fiecaruia dintre
noi, demonstreaza ca spaimele sunt creatoare.
ADRIANA MOCCA, Cultura, noiembrie 2004
O liniste deplina cuprinde sala imediat ce se
stinge lumina. Intra în scena Olga Tudorache si
timp de aproape opt minute nu scoate un sunet. Se misca
gratios, se opreste din când în când,
ia loc pe un fotoliu, fixeaza sala si continua sa taca.
Doamne, de unde atâta forta? Sala nu mai rasufla.
Nici o miscare, nici un sunet. Liniste sepulcrala. Marea
artista vorbeste gesticulând. Ma trag
de urechi. Oare visez? În fine se aude primul
sunet si toata sala începe a rasufla. Spectacolul
prinde viata. (...) Marea artista (termenul de vedeta
a devenit desuet) cade pe un fotoliu si cu o gratie
a mâinii caracteristica unei mari balerine, îsi
cheama la rampa partenerii, pe George Motoi si pe mai
tânara Cecilia Bârbora. DAN BÂRLADEANU,
Flacara lui Adrian Paunescu, nr.15 (134), 8 aprilie
2004
Am vazut-o în Amintirile Sarei Bernhardt,
în Cavoul de familie, în Efectul razelor
gamma asupra anemonelor. De atâtea ori mi s-a
parut magnifica. Talentul, forta, puternica ei personalitate
continua sa subjuge atât partenerii de scena cât
si publicul. Ceea ce spun nu este vorba în vânt.
Am avut ocazia sa constat din nou puterea acestei doamne
a teatrului românesc cu ocazia premierei NOIEMBRIE,
piesa dedicata marii actrite de catre Ana Maria Bamberger,
în regia lui Alice Barb. (...) Premiera de sâmbata,
11 octombrie, a prilejuit publicului pe lânga
aceasta bucurie, emotia de a fi prezent la aniversarea
zilei de nastere a marii actrite. Aplauzel nu mai conteneau,
florile se duceau într-un singur loc. (...) La
cei 74 de ani i sai, marea noastra actrita este la fel
de în forta ca întodeauna, la
fel de tânara pe scena. GABRIELA SIMON,
Cotidianul, 13 octombrie 2003: Aplauze
pentru Regina teatrului românesc
Chiar daca subiectul este pe alocuri previzibil,
structura dramaturgica este clara, iar personajele bine
conturate. Asta face ca jocul actorilor sa fie rafinat,
exagerarile de orice fel negasindu-si locul. Traversând
maiestuoasa scena, Olga Tudorache da înca o data
prilejul spectatorului bucurestean de a o aplauda pentru
minunata energie pe care o stapâneste, si pe care,
generoasa, o transmite publicului la fiecare spectacol.
MIRELA NASTASACHE, Viata medicala, 12 decembrie
2003
|