Înselator
vodevil cu aspect nu mai putin înselator la vetusta
«drama burgheza», Iubire este
mai curând un poem atroce despre viata de provincie
si micile ei crime înabusite în platitudine
si lipsa de orizont... Vânatoarea de barbati în
care sunt lansate cele trei fete ale familiei Szalay este
desigur comica, dar goana dupa gasirea unui sot capata
adesea accente de disperare duse pâna la izbucniri
isterice. Reactiile sororale au un aspect de gratios joc
infantil, dar sunt si de o concurenta acerba, «prada»
e disputata cu ferocitate verbala si chiar cu sugestii
de agresivitate fizica. Exista si o revolta surda si spasmodica
împotriva parintilor, contestati fie pentru indiferenta
(tatal, dl Szalay), fie pentru autoritarism rigid si obtuz
(mama, dna Szalay), iar epuizanta cursa matrimoniala în
care sunt angajate cele trei fiice este vazuta mai ales
ca unica sansa de evadare din statutul univers familial
si, inevitabil, al cartierului de pensionari si al târgului
de provincie. Iubirea dorita, visata si vizata e un pseudonim
al obsesiei de a fugi dintr-un spatiu resimtit ca martificant.
MIRCEA IORGULESCU
Grigore Gonta se dovedeste, si de asta data, un regizor
serios si inventiv, fara a uita ca alti confrati mai
narcisisti, de sensurile piesei pe care
o monteaza, de dragul excesului de gaselnite regizorale.
De aceea spectacolele sale sunt atât de diverse,
întrucât Grigore Gonta slujeste cu credinta
pe fiecare autor în parte, iar contributia sa
fiind aceea de a sublinia elementele esentiale ale piesei,
prin modalitati nu o data inedite si socante. Versiunea
sa scenica a piesei Iubire, ca si inventivitatea
regizorala se bazeaza, în principal, pe parodie
si hiperbola, efectul obtinându-se din acest joc
contrastant. În cadrul scenografic lapidar dar
sugestiv imaginat de Florica Malureanu (un mare practicabil
rotund în mijloc, având totodata rol de
podea, de masa, de loc pentru picnic, înconjurat
de scaunele mobile ale spectatorilor, mutati chiar de
actori dupa necesitatile impuse de regie) evolueaza
personajele(...). Mai cu seama partiturile celor trei
surori si ale celor trei tineri vânati
în vederea casatoriei au parte de interpretari
excelente, nu de putine ori socante pentru spectatori.
În rolul Luizei - o Maia Morgenstern inedita,
compunându-si un portret de tragediana de opera,
cu voce grava, jucând în registru hiperbolic,
este surprinzatoare, pendulând între comedie
si drama. Îndragostita de tânarul poet Biky
- interpretat cu vigore de Silviu Biris, care, dupa
ultimele sale trei roluri diferite ca factura din Lucrezia
Borgia, Egoistul si Iubire,
e pe cale sa devina o adevarata vedeta a Nationalului
- Luiza - Maia Morgenstern traieste cu disperare despartirea
de acesta, care pleaca sa se afirme la Budapesta. Vulcanica
si tenace, Nelli (jucata cu voluptate de Eugenia Maci)
lupta cu surorile ei, devenite rivale, pentru a-l obtine
de sot pe ofiterul de finante Komoroczy
(Vitalie Bichir), suferind de boli mai mult sau mai
putin imaginare. Ambii interpreti intra firesc în
pielea personajelor, împletind umorul suculent
cu tristetea. Eugenia Maci realizeaza unul din cele
mai reusite roluri ale sale, iar Vitalie Bichir îsi
dezvaluie pe deplin talentul, fiind mult mai convingator
decât în Vronski din Anna Karenina.
A treia pereche capata, la rându-i, relief, în
interpretarea Taniei Popa (de la suavitate la forta
dramatica) si a lui Razvan Oprea. Astfel, cuplul Böske
- Ofiterul se integreaza cu aplomb în economia
spectacolului, slujind cu consecventa conceptia regizorala.
Numai cuvinte de lauda pentru creatia Simonei Bondoc
în navalnica si severa dna Szalay, ca si pentru
maestrul Ion Lucian, care construieste cu minutie rolul
dlui Szalay, vazându-si cu indiferenta fata de
familie de tabieturile de pensionar, dar având
si accente de autoritate. În roluri de mai mica
întindere, joaca fara cusur un as al scenei românesti,
Mihai Fotino, conferind un farmec aparte unui reprezentant
al pompelor funebre; deopotriva, personajul pitoresc
al bacanului Biky, tatal poetului evadat
în capitala, este servit cu masura comica de Mihai
Persa. Eugen COMARNESCU, Cronica Româna,
15 noiembrie 2004 - "Când inventivitatea
regizorala transforma o drama burgheza într-o
suava tragicomedie"
Cei care au vazut Numele trandafirului,
O scrisoare pierduta, Take, Ianke
si Cadîr sau Crima pentru pamânt
stiu destule despre vocatia clasicizanta a regizorului
Grigore Gonta.Cu atât mai uimitor este virajul
pe care îl face acum în directia teatrului
interactiv, cu vizibile irazatii avangardiste. (...)
Printr-o imngenioasa scenografie, spectatorul se afla
în miezul problemei, caci lucrurile se întâmpla
peste tot în jurul lui. (...) Ramâi cu bucuria
de a o fi vazut pe Maia Morgenstern într-un nou
rol surprinzator. (...) Se pare ca visul ei dintotdeauna
era sa devina muza. Si daca visul i s-a împlinit,
trebuie sa semene cu o muza! Luiza devine brusc o tragediana
cabotina, cu gesturi de o teatralitate ce frizeaza ridicolul,
fieare miscare este studiata cu grija, fiecare intonatie
este construita din efecte pretentioase. (...) O nota
de burlesc condimenteaza si personajul Eugeniei Maci.
Sora mijlocie, Nelli, este o midineta ultramoderna care
circula pe trotineta cu claxon, îsi schimba culoarea
parului o data cu vesmintele si, conform aparentelor,
stie sa traiasca la maximum. Dar, sub stralucirea ei
exploziva se ascunde teama ca va ramâne domnisoara
batrâna. Mezina, Boske, interpretata de Tania
Popa, este singura care traieste cu adevarat, libera
de prejudecati si temeri matrimoniale. Boske seamana
cu o vrabiuta guresa, într-o dimineata de primavara.
(...) omuletul caraghios si ipohondru numit Komoroczy
(Vitalie Bichir) va deveni tinta unor efuziuni amoroase
mai mult sau mai putin motivate din partea surorilor.
Si cu ce mai ramâi? Cu trioul de mirese rosii
care interpreteaza live pagini celebre din Bach, Puccini,
Verdi, Brahms, Mozart, Bizet si cu aluziile fin ironice
transmise prin muzica (...), dar si cu hohotul sanatos
declansat de expozeul lui Kocsardi (Mihai Fotino) privind
performantele firmei sale de pompe funebre (...) si
reîntâlnirea cu Ion Lucian, al carui haz
mucalit combate ridurile mereu cu aceeasi eficienta.
Gabriela HUREZEAN, National, 16 noiembrie 2004
Iubire, spectacolul în care
esti plimbat cu scaunul
|