Radu BELIGAN,
Carmen STANESCU, Damian CRASMARU, Mihai FOTINO, Sanda
TOMA, Mihai NICULESCU, Lamia BELIGAN, Medeea MARINESCU,
Cesonia POSTELNICU, Silviu BIRIS
Muzica:
N/A
Scenografia:
N/A
Durata
spectacolului:
1h 50'
Sinopsis:
Egoistul este ultima piesa a lui Jean Anouilh, scrisa în 1981. Un fel de
piesa testament, asa cum este Furtuna lui Shakespeare. O piesa autobiografica
cred eu eroul este un autor dramatic. Este opera unui om care stie
ca va pleca si ne înfatiseaza viziunea lui asupra lumii contemporane, o
viziune lucida, putin cinica, despre viata si moarte, despre iubire si casnicie,
despre parinti si copii, despre sanatate si boala, despre prietenie, despre egoism
si generozitate si... last but not least, despre teatru si dramele lui contemporane.
Toate acestea cu un umor exploziv, o replica stralucitoare si o eleganta verbala
rar întâlnita si de care, fie vorba între noi, e mare nevoie.
Radu BELIGAN
Acum, cu Egoistul, ne aflam în fata testamentului unui autor
de mare succes, privind, senin si surâzator, necunoscutul în care
urmeaza sa se scufunde. Dar nici în acest cântec de lebada,
prin care îsi ia ramas bun de la noi, Anouilh nu ezita sa fie ironic,
sa radiografieze, lucid si neiertator, relatiile dintre sot si sotie, dintre
prieteni, dintre parinti si copii, atunci când ele se bazeaza pe meschine
interese banesti, asa cum se întâmpla, din pacate, în nenumarate
cazuri. Si pentru a fi complet, nu lipsesc nici micile sageti adresate avangardei
teatrale, desi i-a sprijinit si pe Ionescu si pe Becket. Este cea din urma piesa
a lui Anouilh, scrisa în 1981, cu câtiva ani înainte de a
ne parasi definitiv (1987), si autorul filozofeaza asupra mortii, a bolii, a
infidelitatii, a slabiciunilor omenesti, dar cu tristetea mascata de umor, de
situatii comice, de replici al caror duh este rasplatit cu aplauze entuziaste.(...).
Léon Saint-Pé e un scriitor care înfrunta nu numai vicisitudinile
vârstei dar si nerecunostinta prietenului, nepriceperea medicului, lacomia
sotiei, pretentiile copiilor si insistentele amantei de a deveni vedeta. Decanul
scenei românesti, omul încarcat de titluri si decoratii, s-a priceput
sa-si aleaga si sa îndrume o distributie care sa asigure succesul spectacolului.
Iar eu nu stiu pe care dintre interpreti sa-i amintesc mai întâi,
pentru ca au fost excelenti cu totii.
Voi începe totusi cu Carmen Stanescu, aceasta legenda vie a tineretii
fara batrânete. Ea joaca o sotie parasita, dar care nu face prea
mare caz de infidelitatea sotului. Cu verva stralucitoare, ca un foc de artificii,
fosta sotie, în loc sa faca scene de gelozie, se intereseaza, mai curând,
de proprietatile care îi revin, de pensia alimentara si, evident, de averea
pe care i-o va lasa drept mostenire scriitorul. Dar poate s-ar fi cuvenit sa-l
amintesc, imediat dupa Beligan, pe Damian Crâsmaru. Este de neînteles
cum acest actor izbuteste sa înfatiseze atâtea chipuri, total diferite.
Frumos, cu o voce profunda, el pare nascut pentru drama. Si totusi cât
haz e în stare sa declanseze în roluri de comedie. (...)Dar si Mihai
Fotino ar fi trebuit sa figureze la început, pentru ca este admirabil
în rolul doctorului consultat de propriul sau pacient si care e mai îngrijorat
de maladiile personale, decât de cele ale bolnavului pe care ar trebui
sa-l îngrijeasca. Si nici Sanda Toma n-ar fi cazul sa mai lipseasca dintre
primele nume. Aceasta fiinta, atât de fragila si vulnerabila, stie sa
devina o adevarata stihie a naturii când, ca o vrednica menajera, izbucneste
în scena, tunând împotriva tevilor care ameninta cu prabusirea
locuinta scriitorului.
Iar dupa ce as întocmi lista de care vorbeam, ar fi cazul, ca tânara
generatie de actori sa-mi sara în cap, ei nefiind mai prejos decât
seniorii. Si din nou întrebari cu cine sa încep. Poate cu Lamia
Beligan. Frumoasa, plina de feminitate, cu ochii ei mari, de care un cronicar
spune ca daca ar fi cunoscut-o Tuculescu, ochii lui totemici ar fi fost inspirati
de cei ai Lamiei, ea este în Egoistul o tânara sotie,
ba chiar si mama, dar care s-a saturat de plicticosul ei sot, însa nu
are curajul sa-i marturiseasca dorinta de a divorta. Cesonia Postelnicu, în
rolul celeilalte fiice a lui Saint-Pé e un adevarat sex-simbol, prin
atitudine si aspect, dar si prin vestimentatie. Cautata de barbati, dar si ea
însasi mereu îndragostita de un altul, gaseste întotdeauna
indivizi superbi, dar bineînteles saraci si nevoiti de a fi subventionati
de scriitor. Încântatoare si aparitia Medeeii Marinescu, în
rolul tinerei amante a dramaturgului care-i suporta aerele de vedeta nerealizata,
din teama de singuratate, mai mult decât din impulsuri sexuale. Cu chipul
ei potrivit pentru Julieta sau Ondine, Medeea stârneste totusi un haz
nebun când, chinuita de nevoi fiziologice, îmbracata doar într-o
camasuta rosie, pe cât de scurta, pe atât de sexy, trece în
fuga pe lânga familia indignata. Amuzante sunt si scenele când monologheaza
inutil lânga amantul adormit, sau atunci când e beata turta în
secventa finala. Tânarului Silviu Biris, aici în rolul unui june
fluiera-vânt, vânând si el banii tatalui, îi prevad
o cariera frumoasa în drame ca si în comedii. Dar at last,
but not least (citat atât de folosit din limba lui Shakespeare),
l-am lasat la urma pe Mihai Niculescu, singurul apartinând generatiei
de mijloc. Actor cu nenumarate calitati (Mihai Berechet scria despre el: Nu
stiu daca are si acel noroc lipicios atât de necesar pentru o cariera),
aici interpreteaza rolul unui sot încornorat dar plin de ifose si obtine
un efect comic tordant atunci când se declara imbecil, la fel ca si nobilii
sai stramosi. - (Octavian Sava, Cronica Româna, 2 noiembrie 2004, Egoistul,
un nou triumf al Nationalului bucurestean)
Situatia e savuroasa prin atmosfera comica ingenios degajata. Replicile, specialitatea
lui Jean Anouilh, sunt scânteietoare, stârnesc aplauze la scena
deschisa. Stralucirea lor, desigur sporeste datorita interpretarii. Evident,
cheia succesului, este Radu Beligan. Leon e lucid, neiertator cu cei care îi
tulbura linistea. Din nou, Radu Beligan construieste un rol fascinant. Cu un
rafinat umor ce atentioneaza asupra sensurilor ce le ascund multe replici, cu
inteligenta, maestrul ofera portretul complex al vârstnicului care a reusit
în viata împlinirea si ironic, malitios pote privi la zbaterile
clor apropiati, ahtiati sa se înfrupte din realizarile sale. Un rol de
zile mari, este destoinic particularizat de Radu Beligan si adaptat la conditia
de astazi a celui pentru care statutul atins cu truda îi aduce si necazuri
din partea celor ce bântuie în preajma sa.
Radu Beligan si-a asumat si rolul de regizor(...). Precum un pedagog a lucrat
atent evidentierea în amanunte semnificative a fiecarui rol ce intra în
relatie directa cu Léon, a vegheat ca ritmul reprezentatiei sa sporeasca
de la o scena la alta: Nimeni; prin nimic nu distoneaza în interpretare.
(...) Fiecare personaj e ireprosabil jucat,maestrii dominând, fireste,
scena. Un rol mic, cel al menajerei tâfnoase, care solicita tot timpul
bani ca sa achite munca instalatorilor ce repara tevile din casa lui Léon,
devine o mica si rara bijuterie datorita Sandei Toma. Oric aparitie în
doamna Boudard a acestei actrite cu multe roluri majore emotionante la
activ în cariera sa este exploziva prin verva comica investita
de interpreta. Carmen Stanescu, mereu cuceritoare, va fi o sotie plina de hachite
si cicalitoare. Maestria actritei se face simtita în modul în care
Ardele a sa reuseste a face uitat faptul ca sotul a parasit-o pentru o tânara
amanta, fiind interesata doar de beneficiile la care viseaza si i le solicita
cu o savuroasa naivitate. (...) Suferintele din amor ale mediocrului scriitor
Gaston sunt aratate de maestrul Damian Crâsmaru printr-un joc comic filigranat
în functie de propunerea situatiilor. (...) E minunat Damian Crâsmaru
în acest personaj insistent pentru împlinirea intereselor sale.
Un rol de plan secund pentru conflict e sugestiv evidentiat de Mihai Fotino.
Un doctor, venit parca din lumea celor de astazi, preocupat intens de interesele
sale, devine un izvor de haz în cele doar câteva sporadice aparitii
ale lui Mihai Fotino. (...) Mihai Niculescu, Bernard se confrunta cu maestrii
Radu Beligan si Damian Crâsmaru, fiind senzational. Reuseste o impecabila
interpretare a prostovanului Bernard, cel ce invoca plin de mândrie traditia
neamului sau nobil, nepasator fiind ca sotia îl înseala si va divorta.
În acest personaj în compania maestrilor, Mihai Niculescu sustine
un examen greu pe care îl trece cu brio, demonstrându-si calitati
ce pâna acum nu au fost puse pe deplin în valoare. O alta performanta
înfaptuieste Lamia Beligan. Rolul fiicei lui Léon, Lucie, singura
care nu-i solicita tatalui bani, ci doar sa-i anunte sotul cadivorteaza deoarece
iubeste alt barbat, devine dificil(...) prin modul firesc, sincer, creibil în
care Lucie a sa solicita ajutor sa i se rezolve problema dificilului mariaj,
actrita îsi demonstreaza talentul ce nu a beneficiat pe deplin de partiturile
ample pe care le merita. (...) Nazurile fiicei preocupate de cuceriri, Marie-Christine
cea sexy, sunt rafinat concretizate prin jocul Cesoniei Postelnicu. Echipa tânara
se completeaza prin Silviu Biris. Într-un rol mic, lipsit de importanta,
cel al fiului lui Léon, aiurit si cheltuitor de bani pentru distractii,
Silviu Biris este remarcabil pentru ca are un regizor ce l-a îndrumat
cu pricepere. (...)
Egoistul ramâne un spectacol de teatru clasic, adevarat, fermecator în
intentia de a satiriza discret relatiile dintre parinti, copii si prieteni,
o savuroasa comedie ce trebuie vizionata, fiind o gala a maestrilor.
(Ileana Lucaciu, România Libera Timpul liber, 2-8 decembrie
2004, O gala a maestrilor)
Tarife
la casa de bilete a teatrului:
NATIONAL
Sala I.L.Caragiale Sector A,B,C Rand 02-12: 168.000
lei
Sector B,C Rand 13-19: 136.500 lei
Loji, capete de rand: 94.500
lei
Balcoane, strapontine: 52.500
lei
Sala Liviu Rebreanu Sector A Rand 01-08: 136.500 lei
Sector B, C Rand 01-07: 94.500 lei
Sector B, C Rand 08: 52.500
lei
Sala Camil Petrescu
Pret intreg: 136.500 lei
Pret redus: 52.500 lei
Sala Marin Sorescu Pret intreg: 94.500 lei
Pret redus: 52.500 lei
Spectacole pentru copii - 21.000 LEI