Cinci remarcabile
actrite ne descopera, cu har, haz si sensibilitate, tipologia
feminina de ieri, de azi si de mâine: femeia de
tranzitie. Dialoguri simple si adevarate, conflicte omenesti,
întrebari existentiale si destainuri tulburatoare,
ca între prietene, la o sueta. Un evantai multicolor
de stari si sentimente, într-un party al revelatiilor.
Si o surpriza a surprizelor : pentru prima data autor
dramatic si regizor, îndragita vedeta a primei
scene, Rodica Popescu-Bitanescu.
...Fiecare dintre interpretele amintite construieste
un portret uman credibil, toate laolalta alcatuind o
tipologie a femeilor din perioada prelungitei noastre
tranzitii. Prospetimea jocului, firescul dialogului,
situatiile de viata recognoscibile sunt si secretul
succesului acestui spectacol, de la care publicul nu
pleaca fara sa mediteze la dramele si bucuriile existentei.
Va fi, cu siguranta, un spectacol de serie lunga, cererea
mare de bilete determinând directia Nationalului
sa-l transfere din minuscula sala Marin Sorescu,
la una cu dubla capacitate, numita Camil Petrescu.
Eugen Comarnescu, CRONICA ROMÂNA
Precum într-o piata, fetele emit o serie
de consideratii despre realitate. Cu pricepere, Rodica
Popescu Bitanescu le-a adunat din viata de zi cu zi,
asigurându-si astfel debutul pe calea dramaturgiei.
În metrou, în magazine, la serviciu si chiar
acasa, când privim la televizor, ne este dat sa
auzim diverse pareri despre democratie, dictatura, revolutie,
comportamentul tinerei generatii, despre rusii din URSS
etc. Tot acest dialog fierbinte al strazii e trecut
pe scena de autoare, ce îl transcrie cu pricepere
în scopul de a ne descarca de necazurile
zilnice.(...) Cinci femei de tranzitie atrage
prin franchetea replicilor în care se regasesc
preocuparile celor ce se confrunta cu o realitate amara.(...)
Succesul se datoreaza atacarii directe a realitatii
si interpretelor implicate în acest exercitiu
teatral. Ileana Lucaciu, Timpul liber
Am putut verifica rara adeziune a publicului
la spectacolul Cinci femei de tranzitie, scris, regizat
si co-interpretat de Rodica Popescu-Bitanescu în
chiar Ziua femeii, de 8 martie, când sala Camil
Petrescu a Nationalului bucurestean s-a dovedit
neîncapatoare.(...)...atât gazda cât
si invitatele sale îsi dezleaga limbile si ataca,
în replici acide, cam tot ce stârneste comentarii
critice în ultima vreme: succesul în afaceri
al smecherilor, cameleonismul politicienilor, insuportabila
vulgaritate promovata în mass-media, decaderea
învatamântului, standardizarea tinutei si
a limbajului dupa model american (prin contrast cu anii
50, când modelul era rusesc). (...) Adevarurile
dure revelate în duelul verbal nu sunt însa
rostite cu acea jubilatie a catastrofei, de care sufera
unii contemporani de-ai nostri. Finalul lasa loc pentru
speranta si pentru reconciliere, ceea ce face sa creasca
sarmul piesei în fata spectatorilor. O alta calitate
a textului dramatic este ca el asigura partituri consistente
unor actrite care savureaza actualitatea replicilor.
În rolul principal, Rodica Popescu-Bitanescu impresioneaza
prin sinceritatea tonului, amplificata de accentele
personale ale textului. Faimoasa ei voiosie contaminanta
este, de aceasta data, irizata de tristete, depunând
marturie despre fibra dramatica a actritei. Vivian Alivizache
face o compozitie savuroasa în Afacerista, confirmând
parerea ca negativii sunt întotdeauna
într-o pozitie avantajata pe scena. În rolul
Tinerei, Tania Popa ne convinge din nou de prospetimea
talentului ei opulent. Aimee Iacobescu trateaza nuantat
partitura Profesoarei, o scorpiedisimulata,
în timp ce Magdalena Cernat face din Bibliotecara
un interesant personaj vulnerabil. Dana Duma, ECART
|