Pentru prima
data pe o scena româneasca, Caietele
lui Emil Cioran, vizualizate de reputatul critic si teoretician
teatral George Banu împreuna cu remarcabilul regizor
Radu Penciulescu, prind, inefabil, contur, într-o
interpretare ce readuce în prim plan un mare actor
al primei scene,Ovidiu Iuliu Moldovan.
Atelier-lectura, portret din tandari disparate si
nu doar din plângeri reputate, iata o întâlnire
mai putin obisnuita, pe care va invitam sa n-o ratati
!
...existenta Caietelor lui Cioran este o sansa
extraordinara pentru cultura româna, pentru mintea
noastra (de pe urma?) si pentru tot ce va sa zica formare
morala si initiere-în-sine la noile rânduri
de tineri reflexivi.(...)Caietele sunt,
totodata, o mare sansa de întoarcere la originile
si la firescul acestei opere. Intrând pe aici,
prin usa dinspre gradina, esti ferit de ipocrizia oricarei
forme de protocol si dai de linistea, de seninatatea
pufoasa, germinativa si rasuranta a luminii domestice.
În opera esti...ca la opera, în haine de
gala, cu o retorica la patru ace s.a.m.d. În Caiete
esti acasa, în forfota eului nefardat, nepomadat,
ba dimpotriva, asudat si nevrotic, un eu bricolând
nu (doar) în neant, ci, la modul cel mai concret,
mai gospodaresc posibil, cu ciocanul si clestele.(...)
George Banu a surprins si a extras cu penseta esantioane
din toate zonele organismului textual. Îl descoperi
aici si pe vitalistul jovial, hipernervos, mocqueur,
acid, ca si pe melancolicul depresiv, obsedat de tarele
genetice, ca si pe resemnatul, scepticul neguros, artagos,
agresiv. Inclusiv suma de polaritati de-un farmec indicibil:
altruistul si colericul vanitos, depeizatul si fascinatul
de Sibiu etc.etc. Mai putin pe nietzscheeanul cultivator
de paradoxuri, egocentricul pantocratic, Iovul sulfuros,
anatemizând la modul cosmic, transformându-si
pulsiunile autoflagelante în deliruri de biciuri
planetare, si mai mult pe ascunsul, casnicul Cioran,
copilaros, hachitos, gâlgâind de contrarii
pe cât de autodemolatoare, pe atât de resuscitante.
Dan C.Mihailescu, Litere, Arte, Idei, 2002)
Spectacol singular în contextul vietii noastre
teatrale, Celalalt Cioran marcheaza, în
primul rând, momentul unei mari reveniri. Subintitulat
Atelier-lectura, el poarta semnatura a doua
personalitati caroira le-am simtit absenta în
cele aproape trei decenii de când traiesc în
diaspora: criticul George Banu si regizorul Radu Penciulescu.(...)Celalalt
Cioran e singular si datorita formulei dramaturgice:
versiunea scenica dupa Caietele lui Cioran,
spectacolul nu porneste de la un scenariu, cum se întâmpla
deseori în ultima vreme, ci se doreste un eseu.
(...) Un Cioran subjugat de muzica lui Bach mai cunoscusem
gratie unor volume anterioare ale sale, dar unul care
recunoaste ca plânge ascultând fadourile
Amaliei Rodriguez ori muzica tiganeasca n-am fi banuit.
(...) Autorii atelierului-lectura s-au straduit sa evite
monologul lipsit de determinare dramatica,
cautând, în schimb, a activa puterile
ce le determina aparitia scenica: un act, o asteptare,
un gest. Pe umerii lui Ovidiu Iuliu Moldovan apasa
la început aceasta sarcina... Dana Duma,
ECART, 2002
O alta coordonata a originalitatii reprezentatiei
o constituie interpretarea. Dupa o îndelungata
absenta îl reîntâlnim, într-o
forma excelenta, pe Ovidiu Iuliu Moldovan. Lui îi
revine nu interpretarea unui monolog cu iz dramatic,
ci o confesiune dramatica, dezvaluirea prin cuvânt
a laturii necunoscute a lui Emil Cioran. Actorul reuseste
cu maiestrie sa dea valoare, semnificatie cuvântului
sub doua aspecte. Este cuvântul provocat de starea
interioara a celui ce l-a consemnat în Caiete,
în scrierile particulare si cuvântul adresat
direct spectatorului, nevoia sa de dialog, de confesiune.
Ovidiu Iuliu Moldovan, unul dintre maestrii teatrului
nostru, reuseste prin glas, prin timbrul sau aparte,
sa îmbrace în multiple sensuri replica,
sa-i dea motivatie unei sensibile receptari de catre
cel ce o asculta. Remarcabila este linistea deplina
din sala, impusa de jocul minunat al actorului, prin
care publicul întelege sa asculte atent confesiunile
sale. Ileana Lucaciu, TIMPUL LIBER, 28.11.2002
În toamna anului 2002, la 11 octombrie, în
cadrul stagiunii jubiliare a Teatrului National "Ion
Luca Caragiale" din Bucuresti care aniversa 150
de ani de la înfiintare, am asistat în Sala
Atelier la un spectacol inedit, un atelier-lectura condus
de regizorul Radu Penciulescu si criticul George Banu,
în premiera absoluta, intitulat "Celalalt
Cioran". Patru actori în spatiul de joc,
care nu jucau, ci rosteau si comentau cu pauze, accent,
o privire, un surâs, un text, stând pe scaune
cu paginile în fata Ovidiu Iuliu Moldovan,
Liviu Lucaci, Marius Florea Vizante, Oana Vânatoru.
La pian, Mihaela Vâlcea. De ce "Celalalt
Cioran"? Pentru ca imaginea filosofului român
stabilit la Paris, Emil Cioran, cunoscut în tara
mai mult dupa 1990, când i s-au publicat lucrarile
si a fost prezentat în reportaje filmate la televiziune,
se completa cu o fateta necunoscuta publicului cititor,
cuprinsa în caiete de însemnari si gânduri
spontane de jurnal, aparute pentru prima oara la Editura
Gallimard în 1997, traduse în româneste
si publicate la Editura Humanitas în 2001. Ansamblu
de texte care constituie un veritabil jurnal de idei,
cu conotatii de moralist, crochiuri, schite, teme pentru
proiecte, cu o varietate a registrelor care-l reprezinta
cum era în realitate, cu treceri rapide de la
veselie la întristare si tragic, diversitate de
detalii, energie nervoasa, surprinzator, derutant; portret
sintetizat într-o paralela definitorie de Eugen
Ionescu: "Tu esti vesel si scrii carti pesimiste,
eu sunt trist si scriu comedii." Constantin Paraschivescu,
Ziua, 18 septembrie 2004
|