O
monumentala fresca istorica purtând semnatura prestigiosului
regizor român Dan Pita.
Un spectacol despre credinta si putere, despre patima
si vointa neînfrânta renaste din verbul rascolitor
al uneia dintre cele mai frumoase pagini romantice ale
dramaturgiei românesti.
Dupa trei decenii, celebrele replici ale lui Delavrancea
rasuna din nou pe scena Teatrului National I.L.Caragiale,
în rostirea unei noi si inspirate generatii de artisti
ai primei scene nationale, în frunte cu Societarul
de onoare Costel Constantin, interpretul gloriosului domnitor
supranumit Soarele Moldovei, Stefan cel Mare.
Apus
de soare" - un spectacol grandios si necesar
În
primul rând, câteva cuvinte despre "materialul
de lucru": piesa lui Delavrancea ramâne, indubitabil,
una dintre marile capodopere ale culturii românesti.
Patina timpului nu-i stirbeste cu nimic prospetimea, dimpotriva,
îi accentueaza savoarea. Este vie, are personaje
puternice, reconstituie un timp de mare dramatism din
istoria Moldovei, cu minutie, chiar daca evenimentele
si personajele sunt filtrate de spiritul vizionar al lui
Delavrancea, el însusi un personaj fabulos. Are
trairi la limita, intriga abil tesuta, se poate înscrie
fara nici un fel de handicap alaturi de marile texte dramatice
ale lumii.
Regia
lui Dan Pita este întru totul remarcabila. Pita
nu apeleaza la experimente sau la posibilitati tehnice
de ultima ora pentru a taia si reconstrui textul, pentru
a-l trata în cheie moderna, parodica ori futurista,
ci foloseste toate acestea pentru a crea un spectacol
grandios, "o fresca istorica monumentala" -
cum suna chiar prezentarea oficiala a spectacolului. Muzica
lui Adrian Enescu se insinueaza firesc si accentueaza
momentele de mare dramatism, decorurile, ca o imensa catedrala
a neamului (o spun fara nici o unda de malitie), confera
maretie momentului, costumele, armele, armurile sunt impecabile,
stralucitoare, fastuoase, miscarea scenica, secventele
de lupta, multimea figurantilor, dozarea fina a luminilor,
sonorizarea fara cusur dau, toate împreuna, ritm,
tensiune si unitate piesei, sustinând la maximum
firul si fiorul dramaturgic. Costel Constantin (Stefan
cel Mare) face unul dintre cele mai bune roluri din cariera
sa artistica. Poate cel mai bun. Accentueaza dimensiunea
umana a marelui domnitor, fara a-i stirbi din maretie.
Dimpotriva. Marius Bodochi, Claudiu Bleont, Serban Ionescu,
Eugen Cristea fac si ei roluri memorabile, Monica Davidescu
e ceva mai firava fata de intensitatea partiturii, în
schimb Oana (Adina Andrei) si Rares (Razvan Oprea) aduc,
prin tineretea si inocenta lor, unda de prospetime dorita
în acele vremuri atât de înnourate.
(...) Noua punere în scena a piesei "Apus de
soare" nu este doar un spectacol grandios,ci si necesar.
Timp de trei decenii, piesa nu a mai fost jucata pe prima
scena teatrala a tarii. (...) Spectacolul "Apus de
soare", jucat acum iarasi la Teatrul National, constituie
un pas important, maret si profund, catre acea necesara
restituire a valorilor autentice ale spiritualitatii românesti.
Cuvintele sunt însa de prisos. Mergeti sa-l vedeti
si judecati dumneavoastra însiva. România
Libera
Spectacol
modern, la înaltimea operei perene a literaturii
române
(...)
Apus de soare piesa reluata pe scena Teatrului
National din Bucuresti într-o viziune regizorala
semnata de Dan Pita de o expresiva plasticitate, conferindu-i
monumentalitatea continuta de replici, tablouri, acte,
restituindu-i ritmul interior si somptuoasa desfasurare
spre apoteoza unei morti ce capata dimensiuni de epopee.
Apus de soare este prima piesa a trilogiei cu care se
încheie în acorduri majore teatrul românesc
romantic, Delavrancea având meritul de a fi dat
culminatie acestui gen dupa care teatrul nostru va cunoaste
intrarea în epoca moderna o data cu premiera comediei
tragice Patima Rosie a lui Mihail Sorbul
în luna martie 1916. Si nu am putea merge mai
departe daca nu am atrage atentia asupra faptului ca
aceasta capodopera a literaturii române lipseste
inexplicabil din repertoriul teatrelor noastre si în
special al Teatrelor Nationale. Înainte de a ne
opri asupra semnificatiei noului spectacol de o aleasa
calitate si care în seara premierei a stârnit
un entuziasm public binemeritat va trebui sa spunem
ca epoca de care vorbim a fost bogata in piese istorice,
as putea spune chiar din acelea mult dorite astazi -
demitizatoare.
« Apus de soare » are în consecinta
un loc care apartine istoriei literaturii române
si anume integrarea în curentul dominant al primelor
doua decenii ale secolului XX, pe care nu numai ca l-a
ilustrat dar i-a conferit o dimensiune calitativa, o
expresie dramatica de înalta tinuta. Si în
acelasi timp piesa s-a ridicat la valori de arta perene
depasind timpul. Faptul ca Teatrul National din Bucuresti
a reluat într-o noua viziune regizorala si actoriceasca
drama în anul când ne amintim de Stefan
cel Mare este cât se poate de firesc.
A existat teama ca spectacolul Teatrului National din
Bucuresti ar putea fi ceva sarbatoresc, festivist, pe
scurt, un spectacol de circumstanta. Ideea fericita
de a se încredinta directia de scena lui Dan Pita
si-a pus o amprenta care confera spectacolului dinamism,
ritmicitate, o plastica monumentala, o racordare a Evului
Mediu românesc la sensibilitatea noastra. Drama
lui Delavrancea este, în fond, drama Evului Mediu
românesc si regizorul, ca si ceilalti colaboratori,
au creat cadrul specific desfasurarii, deloc senine,
deloc linistite, deloc lipsite de conflicte, nu numai
cu dusmanii din afara, ci si cu cârtitorii din
launtrul tarii.(...)
Costel Constantin n-a cautat sa contureze imaginea unui
supraom, dar nici a unuia obisnuit. Pentru ca din interpretarea
lui se vede clar ca Domnul nu era un om asemenea celorlalti,
ci a vrut sa-si impuna vointa desi stia ca fapta lui
nu va fi primita de toti cu bucurie. Este o lupta cu
moartea de care nu vrea sa se lase înfrânt,
dar si cu unii din jurul sau pe care stia ca trebuia
sa-i înfrânga. Costel Constantin a respectat
traditia asa cum s-a transmis prin generatii. Fara îndoiala,
Domnul avea o dârzenie, un neastâmpar chiar
stiind ce se poate întampla în urma lui.
Dar si in timpul când unii nu mai vedeau în
el decât umbra marelui Stefan. Încordarea,
plecarea la lupta într-un gest de superba vointa,
bucuria de a se sti biruitor si aici nu se poate nega
orgoliul omului în vârsta care presimte
cum îi da târcoale sfârsitul, cuvântul
raspicat spus din care nu vrea sa iasa - toate si-au
aflat în Costel Constantin o expresie cumpanita
si de un dinamism care da viata spectacolului, îi
confera o dinamica remarcabila. Doamna Maria a fost
Monica Davidescu si ea având de luptat cu predecesoare
ilustre în imaginarul colectiv. Ceea ce cred ca
a izbutit a fost reliefarea acelei relatii de supunere
proprii Evului Mediu, a Doamnei fata de Domn, atunci
când Doamna nu era o expresie a raului, a dorintei
de a stapâni macar din umbra. Am fi dorit ca în
unele momente personalitatea Doamnei sa capete mai mult
relief scenic. N-am putea însirui aici pe toti
cei care au contribuit sub bagheta lui Dan Pita la coerenta
si omogenitatea unui spectacol care, nu ne îndoim,
îsi va deschide drumul catre publicul de astazi,
va marca un moment de cotitura în întelegerea
si restituirea moderna a unuia din marile titluri ale
dramaturgiei românesti.
În acest spectacol de înalta tinuta artistica,
pentru care toti cei ce au contribuit la realizarea
lui merita recunostinta noastra, traieste un suflu eroic
si tragic specific istoriei noastre pe care datorita
conceptiei regizorale si interpretarii actoricesti îl
simtim profund contemporan. VALERIU RÂPEANU,
CURIERUL NATIONAL
Spectacol
monumental, de o modernitate bine temperata
Premiera
cu Apus de soare de Barbu Stefanescu Delavrancea
constituie un eveniment cu cel putin doua semnificatii:
participarea Nationalului bucurestean, prin acest spectacol,
la manifestarile dedicate unui jumatati de mileniu de
la trecerea în eternitate a voievodului moldav
Stefan cel Mare si primul pas, dupa 1990, spre abordarea
dramei istorice nationale printr-o lucrare semnificativa.
(...)
Dar (...) evenimentul reprezentat de Apus de soare
este, cu prioritate, unul artistic, prin modul de abordare
regizoral al acestei drame istorice, deopotriva prin
aportul semnificativ al unor importante forte actoricesti,
din diverse generatii, din trupa de elita a primei noastre
scene.
Ceea ce a realizat Dan Pita (pe un text adaptat de el
si de Costel Constantin, cu discretie, în slujba
fluentei spectacolului) este o montare ce reuseste sa
fie monumentala si de o modernitate bine temperata,
care se adauga benefic, la început de mileniu
trei, bunelor traditii ale teatrului românesc
în valorificarea scenica a dramei istorice nationale.
(...) publicul de azi avea nevoie de un spectacol care
sa transmita sugestiv, atenuând retorismele textului,
nu doar un tablou de epoca, ci si întreaga încarcatura
emotionala a piesei lui Delavrancea, ardentul ei patriotism,
privite si dincolo de simbolul reprezentat de voievodul
moldav. Iar dupa opinia mea, regizorul Dan Pita i-a
oferit acest tip de spectacol, monumental, romantic
si realist totodata, construit cu limpezime în
aria modernitatii care pastreaza in samburele ei spiritul
traditiei.
În
conceptia sa regizorala, Dan Pita i-a avut aliati de
rafinament pe scenografii Mihai Madescu (decoruri) si
Luana Dragoescu (costume), care au stiut, în demersul
lor, sa împace simplitatea si sobrietatea mijloacelor,
cu opulenta vietii de la curtea domneasca. Decorul functional,
sugerând diverse spatii de joc, de la sala tronului
la câmpul de batalie, si de la cotloanele palatului
unde se tes intrigi pâna la intimitatea iatacului
domnesc este, în acelasi timp, somptuos si auster.
La rândul lor, costumele, de o mare bogatie cromatica,
de la albul ce domina îmbracamintea feminina la
culorile stralucitoare ale uniformelor ostasesti sau
cele mai stinse ale hainelor mai-marilor sau mai-micilor
dregatori si de la costumatia de ev mediu european a
doftorilor straini la vestmintele impunatoare ale voievodului
Stefan sunt, în sine, un spectacol fascinant.
La aceste performante scenografice se adauga muzica
adecvata fiecarei scene compusa cu impecabila stiinta
a gradarii de Adrian Enescu, precum si efectele de lumina
minutios compuse. Regizorul Dan Pita a conceput spectacolul
în secvente de amploare, precum sugerarea bataliei
din primele scene, care alterneaza cu cele de detaliu,
petrecute în iatacul domnesc, de pilda. Meritul
sau incontestabil este evident si în alcatuirea
distributiei. (...) se distinge în mod cert Claudiu
Bleont, conferind doftorului Smil o întelepciune
talmudica (...). O creatie cu totul remarcabila realizeaza,
în rolul clucerului Moghila, omul de încredere
al domnitorului, Marius Bodochi. Partitura personajului,
ce nu depaseste cu mult pe cea a unui rol de serviciu,
este nuantata si îmbogatita substantial de talentul,
inteligenta si simtul scenei ale acestui daruit actor.
Cât îl priveste pe Costel Constantin, acesta
si-a asumat o sarcina foarte dificila, pe care o duce
stralucit la îndeplinire. El n-a ales calea simpla
si de sigur succes a accentuarii celor doua-trei momente
de vârf ale rolului lui Stefan cel Mare. Actorul
a patruns în intimitatea personajului, dezvaluindu-i
generozitatea dar si cruzimea, imensa dragoste de mosie
dar si autoritatea sa de aparator al crestinismului
si dincolo de hotarele tarii. Personajul sau devine
astfel o prezenta vie pe tot parcursul spectacolului.
Stilul de joc al lui Costel Constantin refuza retorismul
spectaculos, înlocuindu-l cu trairi puternice,
care culmineaza în scena rugaciunii, când
suporta cu barbatie sa-i fie arsa rana cu fierul rosu,
sau în cea a celebrului monolog al testamentului
istoric al voievodului. Refuzul spectacularului în
sine în favoarea unei interpretari nuantate se
înscrie deopotriva în stilul de modernitate
al intregii montari, dar si într-o modalitate
de expresie a artistilor din rândul celor alesi.
Am credinta ca spectacolul regizat de Dan Pita, în
care monumentalul se împleteste cu realismul scenic,
iar caracterul simbolic al piesei coexista cu forta
vitala va atrage în Sala Mare a Nationalului bucurestean
cele mai diverse categorii de spectatori, de la elevi
si studenti pâna la cei de vârsta a treia.
Pentru ca Apus de soare ne apare acum ca
o pilduitoare lectie de istorie, dublata de un convingator
act de creatie teatrala. EUGEN COMARNESCU, CRONICA
ROMÂNA
Un
triumf al realismului
Bine adaptat la climatul textului, Dan Pita
pare sa aplice cea mai subtila observatie critica asupra
piesei, lansata de Caragiale dupa premiera din 1909:
Apus de soare este o drama în genul asa
numitelor mistere sacre ale patimilor Domnului, gen
teatral care are mare înrudire cu genul numit
fresca, scria Caragiale în Universul. Într-adevar,
aceste patimi ale Domnului le pune în scena Dan
Pita. El compune un recviem crestin în care sabia
si crucea îti dau deopotriva fiori, iar palatul
lui Stefan este o biserica pictata cu sfinti si voevozi
(sau cu sfinti-voevozi), o catedrala cu vitralii si
icoane (deorul îi apartine lui Mihai Madescu),
în care este evocat, prin analogie cu suferintele
atroce ale lui Stefan, martiriul lui Iisus Cristos.
Prezentat în Saptamâna mare, spectacolul
lui Dan Pita ar putea stârni aceleasi frematari
crestine ca acele mistere medievale despre care vorbea
Caragiale. Spectacolul are un sound solemn, nu numai
prin muzica lui Adrian Enescu, ci prin tot ce înseamna
sunet în spectacol, inclusiv limba lui Delavrancea
epurata de moldovenisme. Sunetul, lucrat pe registre
variate, de la soapte si gemete la declamatie si tumult,
creeaza acel fond de oratoriu ce sustine desfasurarea
actiunii. Fiecare scena are plenitudine.(...) Se desprind
cu autoritate din multimea defiguranti Marius Bodochi
în Clucerul Moghila (soldatul de la Maraton
al lui Delavrancea care alearga la curte sa povesteasca
victoria lui Stefan de la Halici)ce ilustreaza relatarea
luptei cu o bogata si amuzanta pantomima, facând
placuta cantitatea enorma de text, Monica Davidescu
(Doamna Maria, cu o prezenta regala bine lucrata, majestuoasa
si fragila), Claudiu Bleont, un contrapunct comic în
Doctorul Smil. MIRCEA GHITULESCU, GAZETA
TEATRULUI NATIONAL
În
cautarea traditiei
O schimbare fata de viziunile anterioare este accentuarea
laturii crestine a caracterului dominant.
Credinta crestina a lui Stefan cel Canonizat aproape
ca disparea în montarea ramasa de referinta, cea
din anii 70, din motive ideologice evidente. Acum
Stefan redevine un crestin fervent:spectacolul începe
cu ruga lui în biserica în prezenta întregii
osti, care se roaga si ea, decorul e ornat abundent
cu elemente de biserica ortodoxa.
Apus de soare este un spectacol serios,
justificat si demn de interes. Exista laturi bune si
chiar excelente, între care nu trebuie sa omitem
si o functie didactica. Prin caracteristicile de mare
montare si jocul principalilor actori, spectacolul devine
unul destinat succesului de public si îi prevad
nu numai o îndelungata cariera, ci si un destin
pe masura precedentelor ilustre în care s-au aratat
si impus Nottara, Calboreanu, Cozorici. HORIA GÂRBEA,
CUVÂNTUL
O
montare de o monumentalitate dinamica
Unul dintre cei mai importanti regizori români
de cinema, Dan Pita a abordat cu mult curaj acest proiect
de anvergura. Cu antecedente teatrale bine
cotate de critica, precum Amurgul burghez de Romulus
Guga, montat la Teatrul Mic, el a pornit la lucru dupa
o lucida reevaluare a textului. (...) Intentiile regizorului
au fost inspirat materializate de scenografia lui Mihai
Madescu si de costumele Luanei Dragoescu, realizate
dupa o minutioasa documentare. Fastul de la curtea voievodului,
supranumita Curtea perlelor si a margaritarelor, este
reînviat pe scena unde se revarsa matasurile,
catifelele, broderiile, pietrele semipretioase, unde
armurile argintate, platosele si spadele lucesc sub
reflectoarele care decupeaza adevarate cadre cinematografice.
Simbolul crucii domina decorul monumental, o sinteza
de sala a tronului si de catedrala, atât de sugestiva
pentru esenta personalitatii lui Stefan cel Mare, cel
care a aparat cu spada în mâna spatiul si
valorile crestinatatii. (...) Evocarea domnitorului
de acum o jumatate de mileniu, în ultimele sale
zile de viata, nu mai da impresia acum ca este facuta
prin relatarile altora, ci prin propriile lui actiuni
si vorbe. (...) Solistul montarii, Costel Constantin,
îsi elaboreaza marele rol fara emfaza, evidentiind
energia exceptionala a personajului si, evitând
rostirea tunatoare care facea gloria interpretarii
lui George Calboreanu, propune alternativa firescului,
a dimensionarii mai putin statuare si mai nuantat umane.
De o monumentalitate dinamica si lipsita de ostentatie,
spectacolul lui Dan Pita nu lasa impresia de comanda
la comemorarea a 500 de ani de la moartea domnitorului,
nu urmareste sa dea satisfactie istoricilor, prin exactitatea
reconstituirii, nici criticilor, prin extravaganta lecturii,
ci publicului, care va gasi în el destule argumente
de atractie. DANA DUMA, ECONOMISTUL
Montarea
binecunoscutei drame istorice a lui Barbu Stefanescu
Delavrancea de catre regizorul Dan Pita este cu adevarat
monumentala si se simte mâna regizorului de film.
Cu decenii în urma, am avut sansa de a urmari
un "Apus de Soare" în interpretarea
marelui actor George Calboreanu si a talentatei si frumoasei
Elvira Godeanu. Îmi aduc aminte ca actul I al
dramei debuta într-un cadru luminos, pentru ca
în final scena sa se întunece ca la un apus
de soare simbolic. În viziunea lui Dan Pita, drama
sfârsitului de domnie a lui Stefan cel Mare si
Sfînt se consuma într-un clar-obscur asemanator
dramelor lui Shakespeare, iar finalul, ca un arc peste
timp, proiecteaza o lumina orbitoare pe chipul si trupul
domnitorului aflat pe tron... într-o mare catedrala
a Istoriei Neamului. O asemenea simbolistica rupe ropote
de aplauze, totul devenind, pentru câteva minute,
o manifestare de sentimente nationale cum nu prea mi-a
fost dat sa asist în ultima vreme! FLORIN IORDACHE,
Tricolorul
|