În
ambianta retro a Teatrului Foarte MIC, zece actori reconstituie
lumea întreaga într-un moment crucial: sfârsitul
lumii ! Dar oamenii nu-s capabili sa comunice nici macar
în fata unui posibil cataclism... Sub obiectivul
celor doi paparazzi, semenii nostri: ziaristi, cersetori,
femei disperate, orbi, staruri de cinema, muzicieni-criminali
si criminali-muzicieni, functionari, astronomi, batrîni
cu si fara busola... dau nastere la situatii hilare, absurde
si chiar comice...
Desertaciunea desertaciunilor...
Culmea, singurul interesat de soarta universului e cel
ce nu vede...
Morala : indiferent de ce se-ntâmpla, chelnerul
îti cere sa platesti !
La fiecare întâlnire cu textele lui Matei
Visniec (cu discursul lui teatral) am bucuria de a descoperi
o lume fascinanta. De fapt, o imagine stranie a unei
lumi mult prea reale. Dar niciodata descrisa, ci doar
povestita. Povestita în virtual. Matei Visniec
este omul care priveste prin prisma viitorului. Îsi
asuma riscul de a întreba, de a deranja, de a
clatina propriile noastre imagini, perceptii sau prejudecati.
Si o face simplu, fara false pudori, punând ambiguitatea
exterioara la lucru în folosul clarificarii interioare.
Viitorul apartine gîndului - sustine Matei Visniec.
Ipotezele lui sunt extraordinare pastile de revigorat
spiritul, de însanatosit "vederea",
de recapatat culoarea umana. Chiar daca oamenii, în
trup, sunt supusi, în continuare, defectelor atât
de ras-cunoscute si de ras-pândite. Dupa cum arata
si fragmentul de stire de ziar, aparut în timp
ce talentata trupa a Teatrului MIC se straduia sa patrunda
semnificatiile universului imaginat de Matei Visniec:
Multimea de oameni adunata la o catedrala din Belgia
a ramas "fara replica" în momentul în
care, din interiorul cosciugului unde se afla mortul
la a carui slujba de înmormântare tocmai
luau parte, a sunat un telefon mobil. La auzul sunetului
mobilului, o mare parte dintre cei care asistau la slujba
religioasa nu a stiut în ce parte s-o apuce. Directorul
a fost astfel nevoit sa deschida cosciugul pentru a
goli buzunarele decedatului. Mihai Lungeanu, National,
19 noiembrie 2003
...Piesa este una tipica pentru fantasticul veacului
XX: locuitorii unui cartier al unui oras asteapta rasaritul
soarelui care se tot amâna. Soarele întârzie
sa apara. Acesta ar fi începutul sfârtitului
lumii. Ore în care oamenii luati în vizor
îsi traiesc viata ca si pâna atunci, doar
putin intrigati de ceea ce se întâmpla,
neputînd cuprinde necuprinsul, adica sfârsitul.
Nicolae Prelipceanu, România Libera, 23
martie 2004
|