Aceste cinci
portrete sînt, de fapt, doua piese separate: Four
Portraits of Mothers si Yardsale.
Amîndoua textele fac parte dintr-un ciclu de
piese pentru o singura interpreta, pe care le-am scris
în decursul a doisprezece ani în intervalele
dintre piesele cu distributii mult mai mari. Este important
ca nu le-am definit drept monoloage. Sînt piese
pentru voce solo, asa cum compozitorii compun pentru
un instrument solo. Ceea ce le face sa fie piese si
nu monoloage este faptul ca fiecare personaj îi
vorbeste cuiva din culise sau cuiva din scena si este
implicat într-o actiune ? îsi face bagajele,
face cumparaturi, gateste, coase o rochie. Într-un
monolog personajul are un discurs reflexiv si nu este
implicat în actiune. Arnold Wesker
Patru portrete de mame. Piesa a fost jucata pentru
prima oara în 1982 la Mitzukoshi Royal Theatre,
Tokyo, de Michiko Otsuka, în regia lui Tsunetoshi
Hirowatari. Premiera britanica a avut loc în cadrul
Festivalului de la Edinburgh, în interpretarea
lui Anne Lacey si regia lui Donald Smith, iar cea londoneza
în 1987, la Half Moon Theatre, cu Anne Chauveau,
în regia lui Valerie Cogan.
Vînzare de vechituri. Textul a fost prezentat
pentru prima oara la BBC Radio 3, în octombrie
1984, de Sheila Steafel, regia Margaret Windham. Premiera
pe scena a avut loc în 1985, la Festivalul de
la Edinburgh, în interpretarea lui Jeannie Fisher
si regia lui Eric Standige. Prima reprezentatie londoneza
a fost într-un spectacol coupé, împreuna
cu Whatever Happened to Betty Lemon? în februarie
1987, la Lyric Theatre Studio, Hammersmith, cu Brenda
Bruce, în regia autorului.
Generalul si particularul se suprapun initial ca într-un
palimpsest, pentru a se diferentia apoi, pentru a se
identifica fiecare mesaj. Probleme de zi cu zi, tradari,
parasiri, iubiri aruncate pe apa sâmbetei, neîntelegeri
cu celalalt, cu copilul, tulburarea propriei identitati.
Cupluri care se despart, care nu functioneaza, înselaciuni
de tot felul, prabusirea în prapastie, disperarea,
sinuciderea care da târcoale mintii nauce, asa
începe spectacolul, emotionant, sus, cu trei actrite,
trei femei care par ca spun aceeasi poveste, trasa la
indigo. Si totusi, nu. Marina Constantinescu, România
literara, nr.21/ 2-8 iunie 2004
Love Cats s-a nascut din câteva monoloage scrise
de Arnold Wesker si traduse de regizoarea Liana Ceterchi.
De aici am pornit. Au urmat apoi secunde, minute, ore,
zile în care am încercat sa descoperim si
sa inventam momente din viata unor personaje pe care
nu le cunosteam. Le-am descoperit calitatile, defectele,
bucuriile, tristetile, regretele, dezamagirile, frustrarile
si dorintele ascunse. Dansul si muzica prezente în
acest spectacol sunt ingrediente care pun în valoare
discrepanta dintre dorinta si realitate, existenta în
viata personajelor. Acest spectacol nu trebuie povestit,
el trebuie vazut. Ruxandra Enescu, Timpul Liber,
13-19 mai 2004
|