Newsletter B@T
Nume:
Email:
Mobil:
Afla noutatile GRATUIT !

 

 

 
    PREMIERE
 
    BULANDRA
    COMEDIE
    MIC
    NATIONAL
    NOTTARA
    ODEON
 
   GALERIE FOTO
   LINK-uri
   HARTA SITE
 
   PRIMA PAGINA
   REPERTORII
   COMANDA B@T
   CONTACT
 
Glicerina vegetala
Glicerina vegetala
    PAREREA TA
   
SESIZARI
Glicerina vegetala
Glicerina vegetala
eXTReMe Tracker

TEATRUL BULANDRA
CASATORIA

     

   Regia:

Yuriy Kordonskiy, Anca Sigartau
de Gogol

 

   Distributia:
Andreea Bibiri, Irina Petrescu, Mariana Mihut, Cornel Scripcaru, Razvan Vasilescu, Doru Ana, Ionel Mihailescu, Victor Rebengiuc, Marius Chivu, Ana Ioana Macaria, Serban Pavlu
 

   Muzica:
N/A
 

   Scenografia:
N/A
 

   Durata spectacolului:
3h 10' cu pauza
 

   Sinopsis:
Acest regizor cu imaginatie si gîndire treaza, împreuna cu legendara trupa a nu mai putin legendarului teatru românesc de prim-rang european, a reusit sa realizeze un spectacol substantial si care tine, tot treaza, si atentia publicului pe parcursul celor trei ore cît dureaza.

Casatoria lui Gogol este o piesa care pare inactuala astazi, la peste 150 de ani de la scrierea sa. Totusi, acest regizor cu imaginatie si gîndire treaza, împreuna cu legendara trupa a nu mai putin legendarului teatru românesc de prim-rang european, a reusit sa realizeze un spectacol substantial si care tine, tot treaza, si atentia publicului pe parcursul celor trei ore cît dureaza. Modul în care a pus în scena, cu totul altfel decît o facuse cu Unchiul Vanea acum doi ani si ceva, surprinde si încînta. Personajele sunt lucrate ca individualitati, ajungîndu-se pîna la caracterizarea fiecarui pretendent la casatorie printr-un instrument muzical, la care acesta îsi cînta iubirea pentru fata - zice-se batrîna - care doreste sa se marite, dar nu se poate decide între cei cinci barbati care o petesc (Andreea Bibiri, bine în rol).

Regizorul îi încredinteaza lui Kocikariov, prietenul unuia dintre pretendenti, cel ales si care evadeaza de la nunta în ultima clipa, rolul constructorului întregii drame, care se joaca, pîna în final, în cheie comica. Razvan Vasilescu, cel care-l întrupeaza pe Kocikariov, este - se vede si aici - un mare actor. Si nu în devenire. El este dracu' (Eu, Doamne?, ar spune Toma Caragiu, ca-ntr-un celebru scheci de televiziune), cel care construieste perechea ce, în cele din urma, se va dezmembra lamentabil, din cauza nehotarîrii amicului sau. O figura care se retine este si petitoarea, în rol Mariana Mihut face si ea minuni artistice. Apoi ce sa spunem, fiecare dintre cei cinci pretendenti, Doru Ana, Ionel Mihailescu, Victor Rebengiuc, Marius Chivu si cîstigatorul Cornel Scripcaru, sunt figuri de neuitat, ceea ce se datoreaza regizorului, dar mai ales talentului individualitatii fiecaruia. Ce gama ampla de la Marius Chivu la Victor Rebengiuc! O scara pe care spectatorul regaseste diversitatea psihologiilor umane. Irina Petrescu, în rolul matusii, are un rol mai restrîns, dar marea actrita pe care o stim gaseste resurse pentru a-i da pregnanta si a-l face memorabil. Serban Pavlu, în servitorul lui Podkoliosin, cîstigatorul care alege sa nu ia nimic, e conturat cu maiestrie, îngrosat deopotriva de conceptia regizorala si de talentul acestui actor pe care trebuie sa-l retinem. Ana Ioana Macaria, o tînara (înca) actrita pe care am mai vazut-o în roluri mici, nu prea are ce sa scoata din ceea ce i se ofera si, totusi, este de cîteva ori în prim-planul atentiei. Cu decorurile sugestive, rusesti, ale lui Mihai Madescu, si costumele sugestive, semnate de Maria Miu, spectacolul este o împlinire, iar Teatrul Bulandra devine, asa cum îmi spunea dupa spectacol Irina Petrescu, specialist în rusi. Dar nu în orice rusi, ci în cei mari. O stagiune care se deschide cu un asemenea spectacol, într-o sala renovata si ajunsa de nivel european, datorita unei primarii generale protectoare a artei teatrului, este o promisiune. Una pe cale de împlinire. Ion Parhon, România Libera


Cautarea partenerei sau partenerului îsi are în Casatoria un filon comic, e adeseori satirizata, dar în subtextul ei, ascunde tristetea celui singur, impresionant subliniata de viziunea regizorala.

În 20 septembrie startul stagiunii a fost dat de Teatrul Bulandra cu premiera Casatoria de Gogol; dupa un final de stagiune cu un spectacol memorabil, Oblomov, dupa ce mai prezentase remarcabilele montari cu Titus Andronicus si De Pretore, acum cucereste spectatorii prin Casatoria si demonstreaza revenirea în 2003, în forta, la locul de frunte în miscarea teatrala pe care cândva l-a detinut acest teatru. Unii au privit cu neîncredere distribuirea în rolul de director al prestigiosului colectiv de la Bulandra a regizorului de marca, Alexandru Darie. Dupa ultimele premiere, nu se poate spune decât Jos palaria! în fata actualei directii. Bulandra a oferit consecvent publicului bucuria teatrului bun, prin patru spectacole ce nu se pot uita usor.

Un Gogol inedit, modern expus, în care comedia are usoare treceri spre drama, un Gogol contemporanul nostru ne propune Yuriy Kordonskiy, regizorul Casatoriei si admirabila sa echipa. De-a lungul timpului, am vazut mai multe spectacole cu aceasta piesa, dar nici unul nu sesiza poezia amara a iubirii si singuratatii, dibaci tainuita de Gogol sub aparenta spumoasei comedii. Yuriy Kordonskiy ridica usor valurile satirei expunerii dorintelor fiecarui personaj si arata ca fiecare are necazul sau tainic, ascuns. Regizorul respecta si da valoare replicii prin îndrumarea fiecarui actor, pe care îl fereste de falsitate si exagerare, de asemenea el detine harul de a mobila inspirat cuvântul prin o serie de imagini teatrale rafinate. În Casatoria sunt multe momente în care replica e urmata de pauze, pentru reverberarea sa prin imagini marcate de miscarea actorilor, compusa din mici amanunte semnificative însa. Expresia mâinii, gestul, atitudinea corpului, mersul sunt doar câteva caracteristici prin care fiecare actor sporeste definirea personajului atribuit. Adeseori miscarea si chiar accentele interpretarii amintesc de particularitatile filmului si în special ale celui mut. Încântator modernizeaza pentru întelegerea spectatorului mileniului trei, Yuriy Kordonskiy o piesa clasica precum Casatoria, revizuind - cum se indica si în program - traducerea Luciei Demetrius, strecurându-i discret expresii ce amintesc de aspecte ale zilelor noastre. De la imaginea teatrala la cuvânt si interpretare, totul este minutios dirijat regizoral spre a ne arata un adevar cunoscut de când lumea, goana individului de a-si afla un partener, dorinta lui de a nu fi singur. Cautarea partenerei sau partenerului îsi are în Casatoria un filon comic, e adeseori satirizata, dar în subtextul ei, ascunde tristetea celui singur, impresionant subliniata de viziunea regizorala.

Primul sprijin al conceptiei sale, Yuriy Kordonskiy îl are în decorurile lui Mihai Madescu si costumele Mariei Miu. Cum fata de maritat (Agafia) e fiica de negustor, are o zestre apreciabila cu câteva case pomenite adeseori, Mihai Madescu le foloseste spre a marca spatiul actiunii. Orice casatorie ortodoxa fara o nunta la biserica se spune a nu avea valabilitate, iar regizorul îsi începe spectacolul cu un însemnat prolog al nuntii cu preot. Atunci, spatiile ferestrelor cladirilor imaginate de Mihai Madescu se lumineaza, dezvaluiesc icoane si creeaza o atmosfera aparte. În haine de prelat vrea sa oficieze casatoria Agafiei cu Podkolesin, un personaj ciudat. Începe apoi reprezentatia propriu-zisa si se va dezvalui tâlcul acestei secvente impresionante, preotul este de fapt Kocikariov, prietenul mirelui ce purta un halat ciudat la cununie, cel care va încerca cu disperare sa-l peteasca Agafiei pe Podkolesin, concurând-o pe petitoarea de profesie, Fiolka Ivanovna. Cadrul scenografic are drept mobilier mai multe scaune si o masuta, elemente miscate mereu cu nervozitate specifica actiunii. Lui Mihai Madescu i se datoreaza o scenografie functionala, excelent conceputa. La rândul sau, Maria Miu, un alt maestru al scenografiei, deseneaza pentru fiecare rol costume cu mici accesorii ce întregesc definirea complexa a personajelor. Toti actorii sunt ireprosabili în tratarea partiturilor pe care le interpreteaza cu o debordanta placere si dovedesc a fi o echipa unita în jurul regizorului. Se întâlnesc în aceasta distributie doua generatii, cea a maestrilor Teatrului Bulandra cu aceea a tinerei generatii, ce îsi afirma valorile sale. Pentru a nu nedreptati pe nimeni vom atrage atentia asupra distributiei în ordinea indicata de autor. Agafia, fata aflata în cautarea unui mire este Andreea Bibiri. Minunat este modul în care îsi dezvolta actrita personajul, la început pare o naiva, ca apoi cu temperament, în forta, sa-si afirme fermitatea în gasirea cât mai repede a celui ce îi va fi sot. Agafia are o matusa, pe Arina, care vegheaza la maritisul ei. Irina Petrescu compune acest personaj cu fantezie si finete. Este antologica scena în care ea adreseaza perfid petitorilor întrebarea: Dvs. cu ce ocazie pe la noi?, fiecaruia punându-i în alta nuanta aceasta falsa întrebare. Petitoarea, Fiolka, când nazuroasa, când sireata, când sensibilizata de soarta fetei, revine Marianei Mihut care înfaptuieste o creatie exemplara.Este incredibila capacitatea acestei actrite de a se transforma de la un rol la altul, fiind de nerecunoscut în impunerea diversa a partiturilor. Sase vor fi pretedentii la mâna Agafiei si la zestrea sa, dintre care Podkolesin e alesul. Functionarul expeditor Podkolesin îsi are perfect dezvaluite temerile sale, fricile de casatorie prin jocul bogat în accente si nuante dezvoltate cu credibilitate de Cornel Scripcaru. Mai are însa si un prieten, timidul functionar, pe Kocikariov, un discipol al diavolului, un dracusor abil, însurat si el, care parca vrea sa-i plateasca o polita amicului, împingându-l la casatorie spre a vedea si el necazurile ce le poate aduce un mariaj. În acest rol, Razvan Vasilescu se poate spune ca realizeaza o creatie, jonglând cu diverse modalitati de interpretare. Uneori e uluitor cum rosteste rapid replicile al caror sens îl dezvaluie mai ales prin expresie si miscare. Ceilalti cinci petitori, roluri aparent de mai mica importanta, sunt desavârsit jucate de actorii distribuiti.

Plin de energie, dar si emotionat de situatie, va fi seful de departament, Doru Ana care mai poarta si un nume hazliu, Omleta, pe care îl rosteste cu jena. Un filfizon ofiter cu pretentii ca aleasa sa vorbeasca frantuzeste e Ionel Mihailescu. Rari sunt actorii care stiu sa modeleze inventiv, cu masura o astfel de partitura comica, iar Ionel Mihailescu se afla printre ei. Desigur ca surpriza distributiei ramâne maiastra interpretare a ofiterului Jevakin de catre Victor Rebengiuc. Exploziv si plin de ifose este la început când îsi revendica mireasa, ca apoi actorul sa faca nuantat simtita amaraciunea refuzului, ce îl determina sa-si dezvaluie si alte înfrângeri. Îngâmfatul marinar e pâna la urma un biet om singur si trist, splendida dezvaluire facuta prin jocul desavârsit al artistului. Un pretendent bâlbâit, capata importanta datorita masurii atente în abordarea aspectelor comice de catre Marius Chivu. Fata din casa pare un rol banal, dar Ana Ioana Macaria îl scoate în evidenta, fiind mereu prezenta prin urmarirea expresiva a actiunilor din jurul sau. Servitorul lui Podkolesin, un alt rol de plan secund, devine un personaj ce atrage atentia datorita complexitatii rezolvarii sale de catre Serban Pavlu. Cu expresii amuzante, mâncând tot timpul mere, el e atent la ce se întâmpla în jur, studiaza parca fiecare reactie a partenerilor, pe care însa, nu le întelege, dar îl preocupa nebunia lor. Excelenta este aparitia sa în fiecare scena. Evident, ca jocul de înalta clasa al actorilor stârnesc numeroase aplauze spontane ale publicului în diverse momente.

Revenind la meritele regizorului rus Yuriy Kordonskiy, în prezent profesor la Wesleyan University Connecticut, SUA, trebuie sa atragem atentia viitorului spectator, caruia îi recomandam acest spectacol, asupra câtorva scene antologice. Stârnesc entuziasmul publicului, prezentarea Agafiei petitorilor, ea purtând niste sâni imensi de care se descotoroseste apoi cu naduf sau oferta cadourilor pretendentilor, îmbratisarea dintre Agafia si Podkolesin vegheata de prietenul sau, tragerea la sorti a alesului, venirea celor cinci petitori care au încropit o orchestra (Doru Ana cu un acordeon, Ionel Mihailescu cu o chitara, cu un trombon Marius Chivu, cu un fluier Cornel Scripcaru, iar la talgere, Victor Rebengiuc) - o scena de un irezistibil haz si impresionantul final al femeilor ce cânta o trista melodie amplificata apoi de o voce din off. Am amintit doar câteva scene, Casatoria fiind un spectacol ce oricui îi va face o reala bucurie pentru întâlnirea cu teatrul de calitate. Bine gândit regizoral si interpretat, cu respect fata de scriitura lui Gogol, dezvaluind atent si în termeni moderni continutul ce ramâne actual pentru orice epoca, Casatoria este un eveniment teatral al stagiunii, un spectacol ce va ramâne mult timp în repertoriul Teatrului Bulandra prin afluenta spectatorilor iubitori de teatru adevarat, de teatru ce le merge direct la suflet, fara aberante pretentii de a-i soca cu orice pret. Ileana Lucaciu, Timpul Liber

 

Tarife la casa de bilete a teatrului: BULANDRA

Categoria   I: 157.500 lei
Categoria II:   84.000 lei

 
 

Harta site | Copyright © 2004-2005, TOPAZ GREEN Residence. Toate drepturile rezervate.